De terugroepactie die Daimler deze week aankondigde voor drie miljoen van zijn diesels heeft betrekking op de uitlaatgasrecirculatie en het SRC-systeem (om stikstofoxide te verwijderen uit rookgassen). De ingreep duurt ongeveer een uur en kost het autoconcern omgerekend 73 euro per voertuig.

De aanpassing is volgens Duitse media louter softwarematig; werkzaamheden aan de hardware (uitlaat, inlaatsysteem) kunnen achterwege blijven. Dealers hoeven geen aanvullende diagnose-apparatuur aan te schaffen: hun bestaande equipment volstaat. De klant betaalt niks. Adblue De autofabrikant verwacht dat de software-update geen invloed zal hebben op de prestaties, het verbruik, geluidsproductie of de betrouwbaarheid van de voertuigen. De opmerkingen over het SCR-systeem echter (Selective Catalytic Reduction) wijzen er op dat de eindgebruiker wellicht een hoger verbruik van Adblue te wachten staat. Een effectieve werking van het SRC hangt immers rechtstreeks samen met de ingespoten hoeveelheid Adblue. De recall heeft betrekking op nagenoeg alle Euro-5- en Euro-6-diesels van Daimler.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties