Bij het verschijnen van deze Aftersales Magazine is het nog één week tot de opening van de Auto Prof-vakbeurs in Gorinchem (30 januari tot en met 1 februari). We blikken vooruit op de beurs, onder andere met Judith Laut namens organisator Easyfairs.
De beurs afficheert zich nadrukkelijk als ‘het onafhankelijke aftersales event’, en dat is een treffende benaming in een tijd dat er een keur aan beurzen wordt georganiseerd die gebonden zijn aan bepaalde fabrikanten, distributeurs of andere partijen. In Gorinchem is in principe elke exposant welkom. Judith Laut is daarnaast verheugd dat op de beursvloer elk terrein van de aftersales vertegenwoordigd is: “We hebben exposanten van equipment, schadeherstel en service, diagnostiek, gereedschap, onderdelen, onderwijs en training, brandstoffen, smeermiddelen, EV en laadpalen, banden… Wij denken een heel compleet aanbod.”
Kennissessies
Behalve meer dan zeventig exposanten die hun producten of diensten tonen, biedt de beurs een grote verscheidenheid aan kennissessies: GMTO heeft een eigen Dome waar kennissessies worden georganiseerd. Zo worden de mogelijkheden van diagnose met de scope belicht, is er een toelichting op de motivaties achter de vernieuwing van de NEN-9140-norm voor het werken aan elektrische voertuigen en neemt GMTO je mee in het proces van de SERMI-certificering, noodzakelijk om aan beveiligingssystemen in de auto te kunnen werken.
De beroepsvereniging ATC voor autotechnici heeft een stand op de beurs én geeft voor het tweede opeenvolgende jaar een inhoudelijke bijdrage door middel van presentaties in de ATC Dome. Diverse experts zullen hier verschillende autotechnische onderwerpen behandelen. Zo zal CAN-bus- en Formule 1-specialist Robby Camps de werking van de powertrain in Formule 1-raceauto’s belichten, met inzichten over de samenwerking tussen verbrandingsmotoren en hybride systemen. Diagnosespecialist Iwan Kennis deelt zijn werkaanpak voor het oplossen van storingen bij moderne auto’s. Roetfilterspecialist Darren Darling geeft een uiteenzetting over het optimaliseren van roetfilters in dieselvoertuigen. ANWB-expert op het gebied van waterstof en EV-voertuigen Adriaan van Broekhoven bespreekt de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van waterstof en biedt inzichten over het gebruik ervan in bestaande motoren en brandstofcellen bij EV-voertuigen. En Arjan van Doorn werpt licht op innovaties met betrekking tot accupakketten, waaronder solid state toepassingen, hergebruik, recycling en wetgeving omtrent high voltage batterijen.
Daarnaast heeft de beursorganisatie een eigen kennistheater waarvoor sprekers zijn uitgenodigd. Judith Laut: “Dat zijn externe sprekers van partijen om nog meer diversiteit op de beursvloer te krijgen, waaronder Midtronics.”
Equipment
Van de exposanten is Fuchs Service Equipment, zoals te doen gebruikelijk, met een ruime stand op de beurs aanwezig. De equipmentleverancier is per 1 december 2023 benoemd tot officieel importeur van de bekende Autop Stenhoj-hefbruggen, en dat zullen we weten. Zo wordt van het merk onder meer een nieuwe vierkoloms hefbrug getoond, naast de Maestro 2.35 NxT tweekoloms hefbrug en de nieuwe generatie MagiX 35 DS II hefbrug.
Fuchs is tevens importeur van de onderstelapparatuur van Hunter. Hiervan zijn onder meer de Revolution en de Maverick bandenwisselapparatuur te zien. De Maverick is een (de)montagemachine met een touchless wielmeetfunctie, automatische wielklemmen en een met joystick te bedienen pneumatische wiellift, die de monteur fysieke kracht bespaart en optimaal gemak biedt.
Tevens toont Fuchs van Hunter de Road Force Elite, een topklasse balanceermachine, en de Hawk Eye Elite, een bijzonder snel 3D-uitlijnapparaat, uitgerust met vier digitale HD-camera’s, dat in een mum van tijd is opgesteld en klaar voor gebruik.
Een andere beursprimeur komt op naam van Goodmen Equipment, dat sinds 1 januari 2024 exclusief importeur en partner is geworden voor de Stringo carmovers. Op de Auto Prof laat de kersverse importeur de bezoekers kennismaken met deze nieuwe productlijn, die de Zweedse fabrikant halverwege de jaren tachtig in eigen beheer heeft ontwikkeld en inmiddels naar alle uithoeken van de wereld wordt geëxporteerd.
Een Stringo wordt voor elke klant met de hand geproduceerd en op maat gemaakt. Met de carmover kan een voertuig verplaatst worden zonder dit te openen. De Stringo is gemaakt om te helpen bij zwaar, inspannend werk en ontwikkeld voor een ergonomisch correcte bediening. Stringo’s zijn er in verschillende varianten, van de kleine Stringo S2 voor kleine en middelgrote werkplaatsen tot aan de krachtige Stringo 550 Plus, voor hoogfrequent gebruik en verplaatsingen over lange afstanden.
Diagnose
Snap-on, eveneens een vaste waarde op Auto Prof, demonstreert op de beurs zijn diagnosetester Triton-D10, volgens de equipmentleverancier de krachtigste, meest intuïtieve en snelste gecombineerde voertuigdiagnosescanner met tweekanaals labscope die het tot nu toe op de markt heeft gebracht. De Triton-D10 is ontworpen voor universele en merkgebonden autobedrijven die snel alle voertuigsystemen willen uitlezen, storingen willen opsporen, elektronische componenten in willen leren en een labscope nodig hebben. Het apparaat is dankzij nieuw ontwikkelde hardware en de nieuwste generatie van het SMX-besturingssysteem binnen twee seconden bedrijfsklaar.
Serenco introduceert in Europa de EV-apparatuur van SmartSafe. Deze onderhouds- en diagnoseapparatuur voor EV’s geeft een uitgebreid inzicht in de huidige staat van de onderhoudstechnologie voor elektrische voertuigen, inclusief de werkingsprincipes van elektrische voertuigen, zoals hun vermogensregeling en aandrijfkracht van mechanische systemen.
Entertainment
Een beursbezoek moet in de ogen van Easyfairs ook leuk zijn, reden waarom ook aan entertainment is gedacht. De kartbaan van voorgaande edities vindt ook nu weer een plek in de Evenementenhal. Judith Laut: “Er zullen ook weer verschillende racesimulatoren aanwezig zijn. En we hebben dit jaar voor het eerst Defensie als deelnemer aan de beurs. Zij zullen met het enorme Scania Gryphus-transportvoertuig zeker veel bekijks trekken. Dat is weer even iets heel anders dan wat mensen doorgaans op een beurs verwachten.”
De beurs biedt ook ruimte aan het talent van de toekomst, veelal studenten die daar met name hun oplossingen voor waterstofvoertuigen komen presenteren. “Ze zijn afkomstig van verschillende onderwijsinstellingen, die op deze aparte plek op de beurs hun innovaties laten zien.”
Demo Arena
Meer demonstraties zijn te vinden in de Demo Arena, waar standhouders meer ruimte krijgen om hun producten live te kunnen demonstreren. “Dat zijn vaak de wat grotere producten, zoals een hefbrug. Met zes partijen die hebben bevestigd dat ze hier willen staan, hebben we ook die Demo Arena uitgebreid ten opzichte van de vorige keer. Het is een heel toegankelijke plek waar je producten goed van dichtbij kunt bekijken.”
Lezers van Aftersales Magazine kunnen zich met code MP1230 voor een gratis ticket registreren op www.autoprof-vakbeurs.nl
Foto boven: In de Demo Arena krijgen exposanten meer ruimte hun, vaak wat grotere producten te laten zien.