Wie het lijstje van de grootste onderdelendistributeurs in Europa ziet, zal opkijken van de naam die de afgelopen jaren wisselend de zevende of achtste plaats inneemt: CAR, een Duitse coöperatie met een jaaromzet van bijna één miljard euro. CAR heeft een belang in CarX Benelux, waar directeur Geert Verboven grootse plannen voor heeft.
CarX Benelux streeft een nummer drie positie na, op gepaste afstand van de grote twee, Alliance Automotive Group Benelux en LKQ. “Het marktaandeel dat de grote twee hebben, is bijna onaantastbaar, maar in onze ogen ontbreekt er een sterke nummer drie in de Benelux als het om de onderdelendistributie gaat. Die nummer drie worden is ons doel. Om dat te realiseren moet je naast schaalgrootte ook onderscheidend zijn in je aanpak”, stelt Verboven.
Hij werkte eerder voor Bosal en LKQ, en heeft de schaalvergroting, inclusief de verticale integratie in de onderdelendistributie, actief meegemaakt. “Die draai je ook niet terug. Het is zelfs een logische ontwikkeling. Wel blijft een andere benadering mogelijk en die wil ik met ons coöperatieve model graag invullen.”
Regie
“Door de toegenomen complexiteit binnen de veranderende aftermarket en de diepe zakken van grote, met name Amerikaanse distributeurs, is een schaalvergrotingsproces gestimuleerd dat in de Benelux nu wel zo’n beetje uitgekristalliseerd lijkt. Wel zijn er in de Benelux, zeker in Nederland, nog een groot aantal onafhankelijke grossiers die door hun relatie met de grote twee langzamerhand hun onafhankelijkheid aan het verliezen zijn. Ik weet ook wel dat het gaat om een goed verdienmodel en dat het makkelijk is dat je op veel gebieden ontzorgd wordt door een grote broer, maar je loopt de kans dat je op enig moment een sta-in-de-weg vormt voor het strategische vestigings- en regiobeleid van dergelijke grote spelers. Nu lijk je nog de regie over je bedrijf te hebben, maar dat kan zomaar niet langer het geval zijn.”
“Daarnaast blijkt dat niet iedereen de gedroomde overnamekandidaat voor zo’n grote speler is die hij denkt te zijn. Die grossiers, met een focus op autonome groei voor de lange termijn, zijn bij ons een welkome partner, want wij zijn ervan overtuigd dat een echte onafhankelijke grossier ook in de toekomst voldoende kansen heeft om regionaal een sterke positie te bekleden. Dan moet je wel buiten het overnamecircuit blijven en je eigen plan kunnen trekken. Met andere woorden: baas in eigen huis blijven en zelf plaats nemen op de regisseursstoel.”
‘Door de complexiteit binnen de aftermarket en de diepe zakken van grote, met name Amerikaanse distributeurs, is een schaalvergroting gestimuleerd die in de Benelux nu wel zo’n beetje uitgekristalliseerd lijkt.’
“Het betekent ook dat je bij ons niet zoveel moet. Wij bieden een breed scala aan onderdelen, merken en diensten, waaronder een uitgekiend zoek- en bestelsysteem voor onderdelen. Over enige maanden zullen we ook drie werkplaatsconcepten introduceren. Natuurlijk dien je je ook te realiseren dat je wellicht niet alles op eigen kracht kunt doen, maar bij ons kies je zelf op welke manier je in ons concept past. Het is aan ons om ervoor te zorgen dat een grossier die met ons een paar productlijnen doet, door de goede ervaringen met ons meer gaat doen. Zelfs als je alleen je huidige assortiment wil verrijken, zijn we een sterke partner, want er zijn fabrikanten genoeg die ons steunen. Door de tenders van de grote twee ligt niet iedere gerenommeerde onderdelenfabrikant meer bij hen op de plank. Bij ons kun je in principe alle merken onderdelen krijgen.”
Potentie
CARX-Benelux is pas sinds begin 2021 operationeel in de Benelux. CARX-Benelux vloeit voort uit het carXma BV dat door CAR GmbH in samenspraak met de zaakvoerder, Geert Verboven, is opgericht. Ondanks de nog zeer jonge leeftijd van het bedrijf, werd in 2023 een omzet van bijna acht miljoen euro gerealiseerd. De klantenbasis is nog in opbouw. Het gaat inmiddels om 28 grossiers in België en 23 in Nederland. De CARX-dealers kunnen, als zij dat willen, aandeelhouder in CARX-Benelux worden, net zoals carXma BV en Motorparts aandeelhouders zijn van CAR, waarbij die laatste twee tevens aangesloten zijn bij het internationale platform Nexus Automotive, CAR zelfs al sinds 2016.
Verboven: “De potentie is groot. Ik ben in gesprek met bijna vijftig grossiers om op de één of andere manier toe te treden tot ons netwerk.”
De manier waarop Verboven aan de slag is gegaan doet denken aan de eerste internationale inkoopgroepen (ITG’s) van vroeger, waarbij de leden vaak aandeelhouder waren en mee aan de knoppen draaiden. Of CarX ook deze weg gaat, zal de tijd leren. Een aantal Nederlandse grossiers zien duidelijk de voordelen van CarX, waarbij vooral het verrijken van het huidige assortiment tot de verbeelding spreekt. Verboven tot slot: “Omgekeerd kunnen deze grossiers ook ons meerwaarde bieden, waarbij ik nog wil opmerken dat wij vooral op zoek zijn naar ondernemende grossiers die weten dat voorraad je belangrijkste asset is waar je absoluut in dient te investeren.”