Porsche Classic heeft een volledig nieuwe luchtgekoelde 911 Turbo gebouwd op basis van een 993-carrosserie. Voor deze mix van innovatie en traditie is geput uit meer dan 6.500 originele onderdelen die de klassiekertak van het merk nog steeds beschikbaar heeft.

De bouw nam ongeveer anderhalf jaar in beslag. Eerst werd de carrosserie volgens hedendaagse techniek tegen corrosie beschermd en gespoten. Het verzamelaarsobject is uitgevoerd in de carrosseriekleur Golden Yellow Metallic en staat op zwarte lichtmetalen velgen. Achterin rust een volledig nieuwe, luchtgekoelde 3,6-liter bi-turbo zescilinder boxermotor met 450 pk. De krachtbron is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak en vierwielaandrijving. Ook deze elementen komen uit het Porsche Classic-onderdelenassortiment. Het chassisnummer volgt op dat van de laatste 993 Turbo die in 1998 van de productielijn rolde. De klassiekerafdeling van Porsche heeft in totaal zo’n 52.000 onderdelen in voorraad.

Circuit

De nieuwe klassieker mag alleen op een circuit gebruikt worden. Hij debuteert op 27 september tijdens de Porsche Rennsport Reunion in de Verenigde Staten. Een maand later wordt hij geveild. De opbrengst gaat naar de Ferry Porsche Foundation, die zich bezighoudt met onderwijs voor kansarme jongeren.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
3 oktober 2025
Autotrack biedt SoH-certificaat bij (PH)EV
3 oktober 2025
5,4 procent meer occasions verkocht in september
3 oktober 2025
App vergelijkt kosten laden en tanken
3 oktober 2025
Innovaties in carwash
2 oktober 2025
Bart Boerboom verruilt Eurol voor Euromaster
1 oktober 2025
Nieuw vakblad in 2026: Aftersales Techniek
Meest bekeken berichten
Recente reacties