Autodemontagebedrijven verkopen gebruikte, vaak originele onderdelen als vast onderdeel van hun verdienmodel. Daarmee dragen zij bij aan de circulaire economie. Waar deze marktpartijen door sommigen in de branche nog altijd niet serieus genomen worden, zien onderdelendistributeurs ze in het huidige tijdsbeeld juist als een strategische partner.

Gebruikte delen zijn enerzijds onderdeel van de circulaire economie en anderzijds dragen zij bij aan het betaalbaar houden van reparaties aan oudere auto’s. Kijk naar Stellantis, dat met zijn platform B-Parts de verkoop van gebruikte delen professionaliseert. Of neem de ontwikkelingen bij Alliance Automotive en LKQ, die op Europese schaal investeren in autodemontagebedrijven. En recentelijk nam dealergroep Hedin nog twee demontagebedrijven over. Kortom: er is een duidelijke trend naar de structurele inzet van gebruikte delen, die tevens bijdraagt aan de CO2-voetafdruk van de ketenpartners.

Samenwerking

Van der Ven Auto’s & Recycling in Roosendaal is één van Nederlands grootste autodemontagebedrijven. Directeur Martijn Traas, zijn mede-directeur en zwager Wim van der Ven, en de 140 medewerkers zorgen daar jaarlijks voor het verwerken van ruim 35.000 personen- en bestelauto’s. De onderdelenstromen die hieruit voortkomen zijn erg divers: plaatwerk voor schadeherstel, losse onderdelen voor budgetmatige reparatieopdrachten, gebruikte banden en complete motoren en transmissies, die vooral voor de export zijn.

Automaterialengrossier Koskamp uit Den Ham, tevens lid van het samenwerkingsverband van onafhankelijke grossiers Vrooam, bereidde afgelopen jaar een strategische samenwerking met Van der Ven Auto’s & Recycling voor. Daarbij was vooral het afstemmen van elkaars ICT-netwerk de grootste uitdaging.

Toeleverancier

Gevraagd naar de beweegreden om in gebruikte delen te stappen antwoordt Tim Heinen, algemeen directeur van Koskamp: “Dat komt simpelweg door de vraag uit de markt. Ons land kent een relatief oud, maar goed onderhouden wagenpark. Dat is deels in eigendom van consumenten met een beperkte portemonnee, die toch mobiel willen blijven. Zij zoeken naar budget-oplossingen, die het autobedrijf graag wil invullen en daarvoor naar laag geprijsde delen zoekt. Die oplossing bieden wij nu.”

De manier van zakendoen met een partij als Van der Ven Auto’s & Recycling gaat in wezen niet anders dan met de reguliere toeleveranciers van Koskamp. Bram Teun Koskamp: “Wij zullen gebruikte onderdelen als een standaardproductgroep zien, die in dit geval afkomstig is van onze nieuwe toeleverende partner Van de Ven Auto’s & Recycling. Natuurlijk zijn er speciale omstandigheden die het opnemen van dergelijke producten complex maakt. Denk alleen al aan het omgaan met het garantievraagstuk en de beschikbaarheid.”

“Daarnaast is pricing een onderwerp waar we goed over hebben moeten sparren, want hier verwacht de uiteindelijke werkplaatsklant toch een aanmerkelijker prijsconcurrerend aanbod, maar is voor ons het zorgen voor een goede marge voor onze klanten ook een plicht”, voegt Tim Heinen toe.

Dezelfde golflengte

Van de kant van de nieuwe toeleverancier biedt de samenwerking met Koskamp de gewenste uitbreiding van de onderdelenafzet. Martijn Traas: “We zien het niet alleen als onderdeel van onze groeistrategie, maar ook omdat wij merken dat autobedrijven van buiten de directe regio ons, ondanks onze online activiteiten, minder snel als vaste onderdelenpartner zagen. Meer dan 5 jaar geleden hebben Bram Teun en ik het idee van een samenwerking al eens besproken, maar door diverse uitdagingen bij onze ondernemingen is het toen niet van de grond gekomen. Een klein jaar geleden kwamen Bram Teun en ik elkaar tegen op het Aftersalescongres en besloten we een mogelijke samenwerking te bekijken omdat we overtuigd waren van de toegevoegde waarde van een samenwerking. Het bleek dat wij op dezelfde golflengte zaten ook omdat we staan voor de kwaliteit en onze procedures in geval van een retour- of garantieaanvraag. Bovendien blijkt dat onze ondernemingen beide goed geautomatiseerd zijn. Het heeft echter veel tijd gekost om die twee systemen aan elkaar te koppelen, op een manier die de garagehouder snel een betrouwbaar inzicht geeft in de beschikbaarheid en de kwaliteit van het gevraagde onderdeel. Na diverse testen en aanpassingen zijn we er nu klaar voor.”

EV’s

Uiteraard zal het accent voorlopig op onderdelen voor oudere auto’s met een benzine- dan wel dieselmotor liggen. Martijn Traas: “Ondanks het relatief lage percentage volledig elektrische voertuigen in het wagenpark hebben we er toch al een aantal verwerkt. Daaruit hebben we bijvoorbeeld al batterijpakketten snel aan een nieuwe eigenaar geholpen. Het demonteren, testen, eventueel repareren en weer op de markt brengen van EV-batterijen zal zich zeker verder ontwikkelen, zeker wanneer er over een aantal jaren een markt voor gebruikte EV’s ontstaat. Als zo’n EV na de garantieperiode van de eerste batterij een nieuwe nodig blijkt te hebben, is het demontage- en revisiekanaal belangrijk om de oudere EV’s op de weg te kunnen houden, net als nu het geval is met auto’s met een verbrandingsmotor wanneer die een mankement aan het motorblok of de transmissie hebben. Zelfs als een batterij na een tweede of zelfs derde leven voor een auto onvoldoende capaciteit over blijkt te hebben, zijn er nog toepassingsmogelijkheden als huisbatterij voor de opslag van door zonnepanelen opgewekte energie.”

“Ook in dat segment van de circulaire onderdelenmarkt zien wij op termijn een toekomst voor gebruikte delen. Daar zullen we zeker op voorsorteren”, vult Bram Teun Koskamp aan, “samen met Van der Ven Auto’s & Recycling, natuurlijk.”

V.l.n.r.: Tim Heinen, Martijn Traas en Bram Teun Koskamp bekijken hoe de stroom van gebruikte onderdelen op gang komt.
Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 mei 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties