Tien procent van de klachten die EV-rijders afgelopen kwartaal indienden bij The Motor Ombudsman betrof de afwerking, een stijging van vier procentpunt ten opzichte van het eerste kwartaal. Ook de geschillen over accu’s stegen, van vier naar zes procent.
Net als in het eerste kwartaal van 2023 was het chassis en de motor van het voertuig verantwoordelijk voor een vijfde (20%) van de geschillen over elektrische voertuigen. Ontevredenheid kwam voort uit remproblemen, zoals storingen van het regeneratieve systeem, vastzittende remklauwen en wieldoppen die verbuigen door de hitte van de remmen. Elektrische tractiestoringen veroorzaakten ook klapbanden, terwijl problematische motoren tot autopech leidden en de aanleiding vormden voor het indienen van klachten bij de Motor Ombudsman.
Software en elektronica
Omdat voertuigen steeds meer afhankelijk zijn van elektronica en software om in beweging te blijven, waren problemen op dit gebied goed voor 14% van de problemen die werden gemeld over elektrische voertuigen in het tweede kwartaal. Defecten tussen het hoog- en laagspanningssysteem, en kofferdeksels die zichzelf ontgrendelen, behoorden tot de zorgen die werden gemeld door voertuigeigenaren. Wat apps betreft, die gebruikelijk zijn op interfaces van EV’s, waren er storingen waardoor voertuigen niet konden voorverwarmen of opladen en consumenten hun voertuig niet konden registreren om bepaalde gebruikersfuncties te activeren.
Een op de tien klachten ging over problemen met het lakwerk en de afwerking, zoals andere tinten op bumpers en deurgrepen dan de rest van de auto. Ook ontbrekende beschermende coating bij levering werd door klanten aangehaald. Verstopte afvoersleuven in de motorkap die interne waterschade veroorzaakten, defecte dynamische koplampen en gebrekkige verlijming van wielkasten die lekken veroorzaakten, waren ook enkele van de problemen die consumenten in het laatste kwartaal naar voren brachten.
Accupakket
Hoewel ze nog steeds een zeer klein deel uitmaken van alle geschillen over EV’s, hebben accu’s geleid tot een lichte stijging van het aantal klachten, van vier procent in Q1 naar zes procent in Q2, wat voornamelijk het gevolg was van hardwarefouten.
Tussen 1 april en 30 juni 2023 registreerden automobilisten in totaal 291 zaken bij de Alternative Dispute Resolution (ADR) service van The Motor Ombudsman, waarmee ze het vorige aantal van 273 in het eerste kwartaal overtroffen.