Na jarenlang bij een Mercedes-Benz-dealer in Zutphen gewerkt te hebben, begon Gerrit Dijkman in 2010 zijn eigen autobedrijf, gespecialiseerd in Mercedes, maar daarmee houdt elke vergelijking op. “Ik wilde een andere bedrijfsvoering en ik wilde ook andere producten gebruiken.”
Vanuit de motorcross had Gerrit Dijkman al goede ervaringen met de smeermiddelen van Eurol. Daarom besloot hij direct vanaf het begin zijn eigen bedrijf aan te sluiten bij Eurol Service Point. Als sterkste punt van de deelformule noemt Gerrit Dijkman de online productadviseur. “Op de website, of via de app, kun je op kenteken en op model en type precies zien welke olie of welk additief je moet gebruiken, ongeacht het merk. Toen ik begon, hadden de meeste andere leveranciers dat niet. Ik wilde me profileren als Mercedes-specialist, dat is ook mijn kracht, maar ik schuw andere merken zeker niet. Ik heb ook gelukkig de mensen die dat technisch aankunnen. En Eurol adviseert me bij de keuze van de vloeistoffen.”

Pierre Joustra van Eurol wijst op de uitgebreide functie van de productadviseur: “Oldtimer, bromfiets, motor of grasmaaimachine… Voor elke motor kun je de juiste vloeistoffen vinden: olie, maar ook koelvloeistof, remvloeistof, of niveauregeling, wat bij Mercedes nog wel eens voorkomt. Soms is het even zoeken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een motor uit een bus van VDL gemaakt is door DAF, of Mercedes, of nog een andere fabrikant. En als je er met de productadviseur niet uitkomt, zijn er nog altijd onze specialisten in Nijverdal die de garagehouder, maar ook de monteurs aan de telefoon kunnen adviseren.”
Levering van de producten van Eurol gaat via de grossier en ook dat was voor Gerrit Dijkman een belangrijke reden waarom hij zich niet bij een full service garageformule wilde aansluiten. Gerrit Dijkman: “Bij sommige formules is het verplicht voor een bepaald bedrag bij een bepaalde grossier af te nemen. Als Eurol daar dan niet onder valt, kan dat wel eens krap worden. Daarnaast profileer je je met een garageformule te veel en ik wilde mij juist als Mercedes-Benz-specialist profileren.”

Mercedes
Als Mercedes-specialist is ook diagnose bij Dijkman Automobiel voornamelijk gericht op Mercedes. “We hebben alle diagnoseapparatuur en -software die de dealer ook heeft. Daar moeten we fors voor betalen, maar we hebben het wel. Omdat Mercedes het grootste deel van het werk uitmaakt, loont dat ook. Voor de andere merken gebruiken we een universele tester van Bosch.”

De originele onderdelen komen uit de Mercedes-Benz-kanalen van Dijkman. Via de grossiers WM Automaterialen en Koskamp heeft Dijkman Automobiel uitgebreide toegang tot aftermarket onderdelen. Welke onderdelen gemonteerd worden gaat altijd in overleg met de klant. “Specifieke delen kunnen behoorlijk in prijs verschillen. Bij Mercedes kan een draagarm bijvoorbeeld 330 euro kosten, terwijl die aftermarket maar 130 euro kost. Dan laten we de keuze altijd bij de klant. En bij de filters kiezen we natuurlijk vooral voor kwaliteit.”

Voor banden is Dijkman Automobiel Michelin supplier, wat wil zeggen dat de voorkeur bij de bandenmontage uitgaat naar Michelin. “We leggen de klant ook altijd uit wat specifieke eigenschappen zijn van hun banden. Michelin is ook OE-leverancier van Mercedes. Als er MO achter staat, betekent dat ‘Mercedes Only’ en dan betreft het een band die specifiek voor Mercedes is gemaakt.”
Twee monteurs van Dijkman Automobiel volgen geregeld trainingen bij Mercedes, zodat zij op de hoogte zijn van de laatste stand van de techniek. “Twee andere monteurs volgen hun opleidingen bij AutoNiveau en een andere monteur bij GMTO. Ik ben daar ook niet te zuinig in; ik wil dat mijn monteurs bij blijven. Er zitten meer dan honderd camera’s in de nieuwste modellen van Mercedes, als voorschot op het autonoom rijden. Als je zo’n auto in de werkplaats krijgt, moet je wel weten wat je aan het doen bent. Daarbij moeten de monteurs gemotiveerd blijven. Ook dat bereik je door hun kennis up-to-date te houden.”
Tesla
Naast Mercedes-specialist profileert Dijkman Automobiel zich als Tesla-specialist, maar dat valt nog niet mee. “Ze schermen heel veel af. Als je bij Tesla onderhoud blijft doen, krijg je bijvoorbeeld zeven jaar garantie, maar laat je het bij ons doen, dan krijg je dat niet. Technische informatie is wel beschikbaar, maar er zijn wel tientallen websites en je weet nooit of je de juiste te pakken hebt. Ook is het heel moeilijk aan onderdelen te komen. Er komen nu wel aftermarket onderdelen beschikbaar, maar dat gaat nog mondjesmaat.”
Tesla-rijders zijn ook goed op de hoogte, is de ervaring van Dijkman. “Het zijn vaak klanten die openstaan voor de informatie via apps en allerlei gadgets. Als ze hier komen voor onderhoud weten ze vaak al wat de onderhoudsstatus van hun voertuig is.”
Vloeistoffen
En er mag dan geen olie in de motor van een Tesla gaan, vloeistoffen heeft ook deze auto nodig, al is het maar de koelvloeistof om de batterij te koelen. Ook hiervoor kan Dijkman terecht bij de productadviseur van Eurol. Pierre Joustra: “Er zijn elektrische auto’s die heel specifieke koelvloeistoffen vereisen. Uiteraard werkt Eurol eraan om ook daarin te kunnen voorzien. Zodra de kennis er is en de vloeistoffen er zijn, dan staan ze in de productadviseur.”

Ook Gerrit Dijkman merkt dat steeds meer auto’s heel specifieke eisen stellen aan de smeermiddelen. “Strengere milieu-eisen leiden tot downsizing, terwijl er wel prestaties van zo’n motor gevraagd worden en dus van de olie. Juist daarom is het van belang je aan het onderhoudsschema te houden, maar ook aan de specificaties van de olie. Bij elke onderhoudsbeurt adviseren we ook het gebruik van additieven om de motor zo goed mogelijk te beschermen, al is de werking moeilijk te meten. Gelukkig is de Mercedes-rijder vaak een liefhebber, die begrijpt dat je goed onderhoud moet laten uitvoeren als je een auto wilt behouden. Ze hechten dan ook veel waarde aan kwaliteit en kennis. Dit geldt zowel voor de klassiekers als de moderne auto’s die we in onderhoud hebben. We investeren dan ook veel in ons bedrijf om voor een ieder goede kennis en ervaring op bouwen.”

Dijkman Automobiel
Bijna tot aan zijn vijftigste werkte Gerrit Dijkman bij een Mercedes-Benz-dealer in Zutphen, waarvan hij zegt: “Ik had het gevoel dat ik stilstond, dat het bedrijf stilstond. Daarom heb ik in 2010 besloten voor mezelf te beginnen, alleen, in een klein pand. Blijkbaar had ik bij de klanten zo’n goede naam opgebouwd, want veel klanten kwamen na verloop van tijd bij mij terug.”
Na een paar maanden kon Gerrit Dijkman er al een monteur bij nemen en inmiddels telt het bedrijf zes medewerkers. Zelf sleutelt Dijkman af en toe nog, vooral bij de afwijkende werkzaamheden, maar inmiddels gaat zijn meeste tijd op aan administratie. Gespecialiseerd in Mercedes-Benz zorgt het merk voor 70 tot 80 procent van de omzet van Dijkman Automobiel. Eurol Service Point is het bedrijf al direct vanaf de start in 2010.
