Hij had tractoren gerepareerd, heftrucks, campers en jarenlang bij een Suzuki-specialist gewerkt. In 2018 besloot Mike van Doornik in Boven-Leeuwen zijn eigen autobedrijf te starten, samen met zijn vrouw Manon. Wie er nu binnenstapt, ervaart direct het warme gevoel dat hoort bij AutoFirst.

Het warme gevoel dat zijn klanten bij zijn bedrijf hebben, spreekt allereerst uit de deelname aan de ondanks gehouden AutoFirst Pitstop Challenge, die het team van Van Doornik met een miniem verschil wist te winnen. Een vriendenteam deed daarbij, onder aanvoering van Mike van Doornik, mee aan een wedstrijd wie het snelst de twee wielen wisten te wisselen van de buggy waarmee de broers Coronel de Dakar-rally rijden. “Ik vond dat echt een heel leuke actie.”

Werkaanbod

In de werkplaats van Van Doornik is het aanbod heel breed, van heel oud tot heel jong, zoals de e-Corsa uit 2021 die nu op de brug staat. Mike van Doornik: “Mijn andere monteur en ik zijn allebei gecertificeerd om aan elektrische auto’s te kunnen werken. Dankzij AutoFirst kunnen alle monteurs de noodzakelijke trainingen volgen en blijven we bij met de stand van de techniek, in ons geval via trainingen van AutoNiveau.”

Wat hefbruggen betreft zweert Mike van Doornik bij de bruggen van Koni van 1996 tot 2005. “Die zijn gebouwd voor de eeuwigheid.”

Bijgevolg komen er ook al geregeld elektrische auto’s binnen, al ziet Van Doornik daar nog geen echt grote reparaties uit voortkomen. “We zien wel geregeld auto’s met hybride techniek, maar ook daarvan valt het me 100 procent mee wat daaraan kapot gaat. De hoogvoltage aircocompressor gaat nog wel eens kapot bij een plug-in hybride, omdat die tevens gebruikt wordt om de batterij te koelen. Die maakt dus veel meer uren dan in een gewone auto.”

Ook leaseauto’s beginnen binnen te komen, sinds Van Doornik is aangesloten bij Lease Service Partner. “Daarnaast hebben we veel jonge, zakelijk gereden auto’s in onderhoud van bedrijven uit de regio. Vanuit leasemaatschappijen krijgen we geen werk gestuurd, maar een leaserijder die ervoor kiest zijn onderhoud door ons te laten doen, vaak van een wat kleinere leasemaatschappij, krijgt daar toch meestal toestemming voor. Niet als de leasemaatschappij zijn eigen dealer heeft, maar als het om een ‘vreemd merk’ gaat, maakt het de leasemaatschappij niet uit. We zijn ook aangesloten op het ROB-net, dus leaseaanvragen komen ook hier binnen. Laat ik het zo zeggen: ik werk graag met en voor ondernemers. Dat werkt gewoon fijn. Wij doen ons uiterste best en dat weten ze ook. Als een bus gestrand is, ga ik er zelf heen, of ik regel een takelwagen… Ik neem het probleem over en zorg dat die mensen verder kunnen. Daarom hebben we ook twee leenbestelwagens, zodat onze klanten gereedschap over kunnen laden en geld kunnen verdienen, want een bus die stilstaat, kost alleen maar geld.”

Specialisme

Het merkspecialisme kent Van Doornik uit zijn tijd bij de Suzuki-specialist waar hij gewerkt heeft. Toch heeft Van Doornik zelf nooit overwogen zich te specialiseren in bepaalde merken. “Als je denkt in systemen en niet in auto’s, komt het wel goed. Bij het ene merk zit het hier, bij het andere daar, maar uiteindelijk zijn het toch hetzelfde opgebouwde systemen. Dat geldt ook voor elektrische auto’s. Ze hebben allemaal een on board omvormer, een accupakket, een converter en een 12 Volt-systeem. Met een universele tester is diagnose geen probleem. Het is even wennen, omdat je bij metingen de auto eerst spanningsvrij moet maken. Dan doe je een nulmeting, zodat je zeker weet dat de auto spanningsvrij is. Bij een auto met verbrandingsmotor maak je vervolgens contact, zodat je hem via de OBD kunt uitlezen. Bij een EV kan dat dus niet, omdat je de spanning eraf hebt gehaald, dus zul je met een megger-isolatiemeter aan de gang moeten om te zien of er in het hoogvoltagesysteem iets mis is.”

Een van de specialismen van AutoFirst Van Doornik: onderhoud en reparatie van campers.

“Mijn belangstelling is ook heel breed. Ik heb alles gedaan: kranen, shovels, landbouwmachines, heftrucks… Omdat ik een hefbrug heb die wat zwaarder werk aan kan en ook de roldeuren hoog zijn, kreeg ik ook al snel campers binnen en dat praat zich in een kleine gemeenschap als de onze al snel rond. Dus wij doen naar verhouding veel campers. Bedrijfswagens ook. Veel garages vinden busjes vervelend werk, maar ik doe het graag. Net zoals de autobranche steeds specialistischer wordt, is dat ook met landbouwvoertuigen. Alles van voor 2000 kan ik zo repareren. Daarna is ook daar de techniek heel hard gegaan.”

AutoFirst Van Doornik
Na enige tijd bij een Suzuki-specialist in Druten gewerkt te hebben en daarna nog een jaar als servicemonteur van heftrucks start Mike van Doornik in 2018 zijn eigen autobedrijf, in zijn eentje, “achter een roldeur.” Zijn vrouw Manon doet in deeltijd de administratie. Als Autoservice Van Doornik groeit het bedrijf gestaag, voornamelijk door mond-tot-mondreclame.
Na twee jaar betrekt Van Doornik een groter pand in dezelfde straat in Boven-Leeuwen en neemt hij een extra monteur in dienst. Zijn vrouw verzorgt sindsdien voltijds de receptie en administratie. Van Doornik sluit zijn bedrijf begin 2021 aan bij AutoFirst, de garageformule die wordt ondersteund door LKQ Fource en de Vrooam-grossiers, waaronder Koskamp in het geval van Van Doornik.

Kwaliteit

Sinds de verhuizing naar de huidige locatie (zie kader) heeft Van Doornik ruimte voor wel zes hefbruggen. Er zou dus per direct een monteur bij kunnen komen. “Je wil op eigen kracht groeien, zonder je bestaande klanten uit het oog te verliezen. Boven alles wil je kwaliteit leveren. Op het moment dat je daar niet op bespaart, komt het goed. Ook wij maken fouten. Als wij een fout hebben gemaakt, geef ik dat ook ruiterlijk toe. En we lossen het op.”

De roettest met deeltjesteller is pas per 1 januari 2023 verplicht, maar Van Doornik had hem al op 1 juli in huis.
“Een klant die binnenkomt met een kapot lampje laat je geen werkplaatsafspraak maken; die wordt direct geholpen.”

Daarmee raakt Van Doornik aan een van de kernwaarden van AutoFirst: kwaliteit, geleverd door een lokale ondernemer, warm en vertrouwd. “Als mensen binnenkomen voor een lampje moet dat er ook tussendoor kunnen. De planning zit voor een aantal weken vol, maar daar zit speling in. Ik plan mezelf ook niet voor 100 procent in. En dan nog, als ik vijf apk’s op een dag heb gepland, kan daar heel veel werk uit voortkomen, maar je kunt er ook om half elf al mee klaar zijn.”
Door die focus op kwaliteit waar AutoFirst voor staat, is het ook mogelijk om voor 24,95 euro per jaar pechhulp aan te bieden, door heel Europa. “Die pas hoort bij de auto die hier in onderhoud is en is daarmee een perfecte klantenbinder. Wij kennen de auto en weten dat hij in orde is als hij hier naar buiten gaat. Andersom verkopen we die pas niet als iemand noodzakelijk onderhoud wil uitstellen.”

Daarnaast ondersteunt AutoFirst de marketing van Van Doornik. “Zij hebben een lokaal gerichte marketing en voeren die voor ons uit. Als we een winterbandenactie willen doen, hebben zij daar een campagne voor en verzorgen ze die voor ons: via social media, huis-aan-huismedia en online. Wij hoeven dan niet helemaal vanaf nul zo’n actie op te zetten, maar we behouden wel onze eigen identiteit. We hebben ook foto’s laten maken van onszelf, zodat mensen in de regio bij onze marketinguitingen ook onze gezichten zien. Dat maakt het persoonlijk en dat is heel wat waard. We zien daardoor ook daadwerkelijk nieuwe klanten binnenkomen.”

Equipment

Als AutoFirst wordt Van Doornik wat onderdelen en banden betreft voornamelijk beleverd door Koskamp, de Vrooam-grossier die acht routes per dag rijdt. “Ik denk dat daar 90 procent van onze onderdelen vandaan komt. Je hebt altijd wel eens dat je misgrijpt. Dan wijken we uit naar een andere leverancier, of naar de merkdealer als het gaat om een specifiek onderdeel.”

Voor zijn hefbruggen zweert Van Doornik bij Koni. “Wat dat betreft ben ik een aparte. Ik wilde ook alleen de oude serie, die is gemaakt van 1996 tot 2005. Dat spul is gebouwd voor de eeuwigheid. Die heb ik tweedehands kunnen overnemen en daar is nooit iets mis mee. Ze worden onafhankelijk gekeurd en daar komen ze altijd doorheen. Die bruggen zijn zo goed en zo simpel gebouwd, met standaard onderdelen uit de technische wereld. Als er iets aan kapot is, hoef ik ook niet naar de leverancier, maar kan ik gewoon terecht bij de technische groothandel, voor een keerring of een rol. Dat is daar gewoon voorhanden. En ik kan het allemaal zelf repareren. De rest van de equipment hebben we wel nieuw gekocht: het nieuwste Bosch KTS-diagnoseapparaat via Nijboer-Blijstra, dat ook gebruikt wordt bij de trainingen van AutoNiveau, dus dat werkt voor ons wel zo prettig. We hebben een remmenbank van CBX. Hun servicemonteur woont hier in het dorp, dus mocht er iets mee zijn, dan kan hij op de terugweg hier langs. Hij keurt ook jaarlijks de bruggen en ik ben daar heel tevreden over. Zelfs een deeltjesteller hebben we in huis. Ik ben ook op mijn strepen gaan staan toen hij geleverd moest worden, want ik had hem begin dit jaar al besteld. Ook al is de invoerdatum van de roetmeting verschoven naar 1 januari, ik wilde dat apparaat op 1 juli in huis hebben. Een week tevoren werd hij geleverd.”

Foto boven: Met twee monteurs en ruimte voor zes hefbruggen is het huidige pand van AutoFirst Van Doornik voorbereid op groei, “als die maar niet ten koste gaat van de bestaande klanten.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties