Sinds 2008 onafhankelijk sluit Henk Zeller zijn autobedrijf in het Drentse Roden in 2021 aan bij AutoFirst. Sindsdien is het klantenbestand flink gegroeid.

De reden om voor de garageformule AutoFirst te kiezen was vooral om te zorgen dat het bedrijf bij de tijd zou blijven. Henk Zeller: “Je wil alles een beetje bijhouden: de techniek, de kennis van je monteurs, want je wil ook de nieuwste auto’s kunnen onderhouden, maar ook je website, je reclame, je Facebook-pagina… Daar ben ik niet in thuis. Laat dat doen door mensen die daar verstand van hebben. Daarbij is AutoFirst niet een veeleisend concept, dat wil zeggen: je bent baas in je eigen bedrijf. Natuurlijk ga je wel mee in de signing, in de aankleding van je pand, in de bijbehorende bedrijfskleding. Dat zijn de kosten ook niet. En we hebben er duidelijk veel baat bij, want ons klantenbestand is in de afgelopen jaren flink gegroeid.”

Professioneler

Het was de accountmanager van LKQ Fource die Henk Zeller deed nadenken over een garageformule. “Je bestaat al vijftien jaar, de zaken gaan gewoon door, maar je weet eigenlijk niet hoe het er bij andere bedrijven aan toe gaat. Ik heb ook nooit in een ander autobedrijf gewerkt. Hoe kun je bijvoorbeeld je werkplaatsplanning wat professioneler aanpakken? Zo’n accountmanager komt in heel veel bedrijven en die kan je prima adviseren hoe jij dingen zou kunnen aanpakken.”

Ook de aansluiting bij WESP heeft het bedrijf vooruit geholpen. “Remvloeistof bijvoorbeeld. Wij dacht eerst: die blijft wel vijf jaar goed, maar je moet die toch elke twee jaar verversen. Dan haal je er ook meer omzet uit.”

De jongste investering in de werkplaats: nieuwe bandenserviceapparatuur.

Lease

Als AutoFirst-bedrijf is Zeller Auto’s ook in beeld bij leaseklanten. “Daarvoor zijn we vorig jaar ook aangesloten bij LSP, Lease Service Partner. Dat hebben we voornamelijk gedaan met het oog op de toekomst, omdat ook private lease steeds belangrijker lijkt te worden. Klanten die daarop overstappen, kan ik zodoende toch als klant behouden. En ik begrijp het ook wel: alles wordt duurder. Veel mensen schrikken van de rekening van een grote beurt. Ze willen die grote bedragen niet meer in één keer uitgeven, dus gaan ze leasen. Elektrische fietsen worden al geleaset. Bij de Mediamarkt betaal je per maand, als je dat wil. Die kant gaat het toch op. Daar moet je als werkplaats op inspelen.”

Toch is zeker 80 procent van de klanten bij Zeller Auto’s nog altijd particulier. “Jawel, maar als die leaseklant dan toevallig hier komt, wil ik geen nee hoeven zeggen.”

Henk Zeller: “We willen de beste apparatuur, de beste kennis voor onze monteurs.”

Investeren

Dat bijhouden betreft ook de equipment. Zo valt direct wanneer we de werkplaats van Zeller Auto’s inlopen het splinternieuwe bandenserviceapparaat op. “Ja, dat staat er net een week. De oude machine, daar kwam wat speling op. Die had ook meer moeite met de grotere maten en de speciale banden, zoals run flat, dus die hebben we onlangs vervangen.”

In 2024 wil Henk Zeller zijn bedrijf uitbreiden met twee nieuwe bruggen, twee schaarbruggen. “We willen een aparte plek creëren voor aircoservice. Daarvoor staan auto’s toch vaak een halfuur stil. Die wil ik dan niet in de werkplaats hebben, dus daar maken we een aparte plek voor. En dan zouden we er ook graag een of twee monteurs bij hebben, liefst met enige ervaring. Het zal lastig zijn, maar dat is wel de wens. We zijn een modern bedrijf, met de nieuwste apparatuur. Het oude spul staat hier ook, maar het meeste is toch relatief jong.”


‘Als een leaseklant toevallig hier komt, wil ik geen nee hoeven zeggen.’


Het is het gevolg van het feit dat Zeller Auto’s, door de aansluiting bij AutoFirst en WESP, toch wat feller op de bal zit. “Doordat je de auto’s beter onderhoudt, worden de factuurbedragen ook hoger. Mensen bij wie het allemaal voor een koopje moet, kijken daardoor of het niet ergens anders wat goedkoper kan. Dat is ook niet erg. We hebben werk genoeg. Het zijn daarmee vaak de oudere auto’s die we kwijtraken, maar daar krijgen we de jongere voor terug, van mensen die willen dat hun auto goed onderhouden wordt en die niet zo gauw schrikken van de prijs. We willen de beste apparatuur, de beste kennis voor onze monteurs. Dat kost ook geld.”

Met een uitgelezen selectie oliën en vloeistoffen kan vrijwel het gehele wagenpark van klanten worden onderhouden.

In dat kader is Henk Zeller uitgesproken over het monteren van gebruikte onderdelen, wat vaak voor een lagere prijs kan. “Daar beginnen we eigenlijk liever niet aan. Een tweedehands radiator bijvoorbeeld kun je optisch niet controleren. Hij kan er goed uitzien, maar toch lek zijn. Wat dan? Dan moet je alsnog een nieuwe bestellen en ben je uiteindelijk duurder uit in plaats van goedkoper.”

“Gereviseerde ruilversnellingsbakken, daar hebben we ook een hoop ellende mee gehad. Vaak is de overbrenging dan net iets anders, waardoor je weer een hoop vervolgstoringen krijgt. Als ik nu een versnellingsbak heb die gereviseerd moet worden, laat ik dat doen door een bedrijf dat ik ken, waarvan ik weet dat het goed is. Anders begin ik er niet aan.”

Elektrisch

Zo is Zeller Auto’s gespecialiseerd in onderhoud en reparatie van elektrische en hybride voertuigen. Eigenlijk is alleen Tesla een lastige klant voor Zeller. “We hadden laatst een Model S binnen waarvan de verwarmingsmodule kapot was. Die kregen we niet gereset. We hebben de module eruit gehaald, doorgemeten, geconstateerd dat hij kapot was, Tesla gebeld, maar we kregen geen nieuwe, omdat ze er niet op vertrouwen dat wij de juiste diagnose kunnen stellen. Voor de klant is dat natuurlijk verschrikkelijk. Die moet twee keer een rekening betalen: bij ons en bij Tesla, terwijl die auto’s toch ook steeds meer in privébezit komen. Die mensen gaan echt niet allemaal naar de Tesla-garage. Maar goed, de andere elektrische merken geven de onderdelen wel vrij en die kunnen we dan ook prima onderhouden. De technische informatie, de schema’s ook, daar kunnen we goed aan komen. Met onze diagnoseapparaten kunnen we bij alle autofabrikanten binnenkomen, als je maar betaalt. Daardoor kunnen we ook de lastigere klussen aan. Andere bedrijven zouden dergelijke werkzaamheden laten liggen, bijvoorbeeld een service reset, of het inleren van een trekhaak bij een Mercedes ML. Wij doen die dingen wel. En we willen daar ook de credits voor, dus dat anderen kunnen zien dat wij een bepaalde werkzaamheid hebben uitgevoerd. Daar investeren we gewoon in, want doordat we die toegang kopen, kunnen we ook laten zien aan anderen dat wij die werkzaamheden aankunnen.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 november 2024
Oktoberregistraties plussen 13,7 procent
1 november 2024
Erik Meems (Century) koopt Porsche Centrum Groningen
1 november 2024
DFM voorraadfinanciering voor JAMES Autoservice
1 november 2024
Halogeen eruit en led erin
31 oktober 2024
Moobi ondersteunt EV-Team met training en ondersteuning
31 oktober 2024
Autopremie kan ruim 100 euro verschillen in één straat
Meest bekeken berichten
Recente reacties
  • Ed Kanij on Webshop wordt B2B-distributeur: “Dan zal de noodzaak ontstaan dat de automaterialen distributeurs artikelen die ze aan de eindgebruiker leveren te gaan merken. Dan…okt 29, 10:25
  • Ron Verberne on Stellantis duwt september in het rood: “De overstap naar grotere dealerbedrijven, – met alle merken onder één dak – heeft Stellantis volgens mij duidelijk klanten en…okt 27, 12:18
  • Gerard van de meent on Afcar vraagt nogmaals om wetgeving voertuigdata: “Ls, Ik heb namens een grote marktpartij EU toegang geregeld (tegen betaling) bij 23 automerken. Dat was al enige tijd…okt 17, 13:54
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35