75 jaar geleden, op 18 mei 1948, werd op initiatief van Bovag de stichting Vakopleiding voor het Automobiel- en Motorrijwielbedrijf (VAM) opgericht, de voorloper van het huidige Innovam. Bij de opening van het jubileumjaar voor Innovam stond minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat stil bij de start van de activiteiten van de stichting VAM.

Hij noemde daarbij Jacques Broeders, een medewerker van de VAM van het eerste uur, die aanwezig was bij de opening van het jubileumjaar. “Het was pionieren in de beginjaren. Ik denk dat meneer Broeders hier prachtige verhalen over kan vertellen. Zelf las ik dat de eerste cursussen werden gegeven op een zolder in Pijnacker. De auto-onderdelen die nodig waren voor de lessen, werden gezocht tussen het schroot van de domeinen in Soesterberg.”

Kwaliteitsslag

Dat waren andere tijden, aldus de minister: “Stap voor stap is Innovam uitgegroeid tot hét grootste kennis- en opleidingsinstituut en hét exameninstituut voor onder meer rijinstructeurs en APK-keurmeesters. Niet voor niets werken we op dit moment graag samen met Innovam om een kwaliteitsslag te realiseren in de rijschoolbranche. Dat doen we met IBKI dat verantwoordelijk is voor de certificering en examinering.”

Innovam bedient inmiddels niet alleen het automobiel- en motorrijwielbedrijf. Ook de activiteiten zijn zeer divers geworden. Directeur Herme Bruin: “We verlichten de krapte op de arbeidsmarkt met zij-instroomprojecten, zetten voor het opleidingsfonds OOMT HR-adviseurs in de branche in, ontwikkelen exameninstrumenten voor tal van sectoren – ook buiten de mobiliteitsbranche – en kunnen face-to-face trainingen tot volledige online opleidingsprogramma’s verzorgen.”

Jubileumtrainingen

Van deze veelzijdigheid kan de sector dit najaar profiteren middels jubileumtrainingen over actuele onderwerpen, met onderwerpen als:

  • Is de autotechnicus van nu de fietsenmaker van morgen?
  • De ROI van BBL-begeleiding
  • Haal meer uit de apk
  • Li-ionbatterijen in mijn bedrijf, hoe houd ik het veilig?
  • De nieuwste verbindingstechnieken bij schadeherstel
Deel dit artikel op

Eén reactie

  1. In 1973 werd in Voorschoten het 25-jarig bestaan gevierd. Op grond van mijn bekendheid in de autopers werd mij gevraagd dit jubileum te begeleiden. Het succes daarvan leidde tot de vraag van het BOVAG secretariaat in Den Haag of ik de vacature Hoofd Voorlichting wilde vervullen. Dat heb ik 16 maanden gedurende de oliecrisis gedaan. Tumultueuze periode! Daarna doorgegaan met mijn Public Relations Adviesbureau W. van der Veer dat in 2021 op zijn beurt 50 jaar bestond.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 september 2023
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Wil on Bumperkleven grootste irritatie: “Is er onderzocht wat de reden is van bumperkleven of waarom mensen op de linkerbaan te langzaam rijden? Heel veel…aug 31, 13:51
  • W, (Pim) van der Veer on ‘Moet iedereen een auto hebben?’: “Misschien wordt een eigen auto voor iedere burger als een opeisbaar recht beschouwd. De praktijk is dat iedereen zijn best…aug 30, 18:33
  • Harry Zuur on ‘CO2-rapportage wordt administratieve kluif’: “Straks gaat het al net zo als met de boeren in natura 2000 gebieden, teveel CO2, bedrijf weg er mee!…aug 24, 17:24
  • De Sutter Marc on Modulaire auto verlengt levensduur: “Beste Heel mooi maar helaas wil men deze zaken niet in Belgie, onlangs antwoord bekomen van Vlaamse overheid, In Belgie,…aug 17, 15:50
  • W, (Pim) van der Veer on Bandenvervangingsmarkt blijft afnemen: “Misschien ligt dat aan de lagere snelheden van auto’s, zowel door snelheidsbeperkingen als files. Als genoemd zullen de hogere kosten…aug 14, 17:00