75 jaar geleden, op 18 mei 1948, werd op initiatief van Bovag de stichting Vakopleiding voor het Automobiel- en Motorrijwielbedrijf (VAM) opgericht, de voorloper van het huidige Innovam. Bij de opening van het jubileumjaar voor Innovam stond minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat stil bij de start van de activiteiten van de stichting VAM.

Hij noemde daarbij Jacques Broeders, een medewerker van de VAM van het eerste uur, die aanwezig was bij de opening van het jubileumjaar. “Het was pionieren in de beginjaren. Ik denk dat meneer Broeders hier prachtige verhalen over kan vertellen. Zelf las ik dat de eerste cursussen werden gegeven op een zolder in Pijnacker. De auto-onderdelen die nodig waren voor de lessen, werden gezocht tussen het schroot van de domeinen in Soesterberg.”

Kwaliteitsslag

Dat waren andere tijden, aldus de minister: “Stap voor stap is Innovam uitgegroeid tot hét grootste kennis- en opleidingsinstituut en hét exameninstituut voor onder meer rijinstructeurs en APK-keurmeesters. Niet voor niets werken we op dit moment graag samen met Innovam om een kwaliteitsslag te realiseren in de rijschoolbranche. Dat doen we met IBKI dat verantwoordelijk is voor de certificering en examinering.”

Innovam bedient inmiddels niet alleen het automobiel- en motorrijwielbedrijf. Ook de activiteiten zijn zeer divers geworden. Directeur Herme Bruin: “We verlichten de krapte op de arbeidsmarkt met zij-instroomprojecten, zetten voor het opleidingsfonds OOMT HR-adviseurs in de branche in, ontwikkelen exameninstrumenten voor tal van sectoren – ook buiten de mobiliteitsbranche – en kunnen face-to-face trainingen tot volledige online opleidingsprogramma’s verzorgen.”

Jubileumtrainingen

Van deze veelzijdigheid kan de sector dit najaar profiteren middels jubileumtrainingen over actuele onderwerpen, met onderwerpen als:

  • Is de autotechnicus van nu de fietsenmaker van morgen?
  • De ROI van BBL-begeleiding
  • Haal meer uit de apk
  • Li-ionbatterijen in mijn bedrijf, hoe houd ik het veilig?
  • De nieuwste verbindingstechnieken bij schadeherstel
Deel dit artikel op

Eén reactie

  1. In 1973 werd in Voorschoten het 25-jarig bestaan gevierd. Op grond van mijn bekendheid in de autopers werd mij gevraagd dit jubileum te begeleiden. Het succes daarvan leidde tot de vraag van het BOVAG secretariaat in Den Haag of ik de vacature Hoofd Voorlichting wilde vervullen. Dat heb ik 16 maanden gedurende de oliecrisis gedaan. Tumultueuze periode! Daarna doorgegaan met mijn Public Relations Adviesbureau W. van der Veer dat in 2021 op zijn beurt 50 jaar bestond.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06