Wim en Yvonne van Engen runnen samen met zonen Jeffrey en Steven Autovakmeester Garage Van Engen in Lelystad. Beide twintigers willen op termijn het bedrijf overnemen. Om klaar te zijn voor die toekomst is het bedrijf sinds 2,5 jaar onderdeel van het Autovakmeester-netwerk.
Partnercontent
Wim prijst zichzelf gelukkig dat de beide zoons na het vak elders te hebben geleerd de keuze hebben gemaakt voor het ouderlijk garagebedrijf. “Het is verschrikkelijk moeilijk om monteurs te vinden en als je ze hebt dan worden ze weggelokt met salarisverhogingen. Als ik om me heen hoor dat mensen hun bedrijf moeten sluiten omdat ze geen mensen kunnen vinden dan ben ik blij dat onze jongens deze keuze maken. In de praktijk sleutel ik echter nog te veel mee in de werkplaats. Voor het goede zou ik best een extra monteur erbij willen.”

Procedures volgen
Autovakmeester Garage Van Engen is erkend leerbedrijf en plaatst indien mogelijk BBL’ers. “Hier kunnen ze volop meesleutelen, er is werk genoeg. De breedte van het werkaanbod bij ons maakt dat ze veel kunnen leren. Wat ik ze vanaf dag één wil bijbrengen is dat ze altijd de juiste procedures volgen en veilig werken. Laat ik niet merken dat ze daar halfslachtig mee omgaan, want dat kan verstrekkende gevolgen hebben.”
Extra steuntje in de rug is de 36 maanden garantie die de formule Autovakmeester biedt op onderdelen en arbeidsloon
De volle werkplaatsplanning is mede te danken aan een hoge klantloyaliteit. “Klanten die naar buiten de regio verhuizen komen speciaal voor het onderhoud terug”, zegt Yvonne. “Nieuwe klanten bellen ons naar aanleiding van de vele positieve reviews die online staan en vragen dan of dat wel klopt. Wij kunnen de reacties zelf niet beïnvloeden, het is oprechte feedback van onze klanten.” Yvonne bewaakt de werkplaatsplanning en maakt de afspraken. “Klanten vragen weleens om een prijsje voor bijvoorbeeld het vervangen van alleen de distributieriem, dus zonder spanrollen. Dat doen we niet, het is alles of niets.”
36 maanden garantie
“Ik zeg altijd tegen mijn klanten, dat ze moeten terugkomen als er wat is. Ook klanten die alleen een auto kopen en hier niet voor onderhoud komen, garantie of niet. We komen eruit”, aldus Wim. Extra steuntje in de rug is hierbij de 36 maanden garantie die de formule Autovakmeester biedt op onderdelen en arbeidsloon. Yvonne vult aan: “Het is weleens voorgekomen dat we erop konden terugvallen dus dan is het wel zo prettig dat er geen gezeur over de factuur hoeft te zijn. De klant en wij weten dat het goed geregeld is. Het is ook een extra argument om geen onderdelen te monteren die klanten zelf aanleveren.”

In de werkplaats komt alles langs, van Alfa tot Volvo, jong en ouder. De bulk betreft benzineauto’s en steeds minder vaak diesel maar ook elektrisch of hybride weet de weg te vinden. “Via Leaseprof bedienen we ook de klanten van leasemaatschappijen”, zegt Wim eraan toevoegend dat het in de volle agenda weleens zoeken is naar een gaatje. Yvonne: “Uiteindelijk liggen de tarieven die de leasemaatschappijen betalen net wat scherper dus onder aan de streep kun je beter voor particulieren werken.”
Kentekenloket
De aansluiting bij Kentekenloket zorgt ook voor aanloop. “Vaak zegt zo’n koper iets waaruit toch wel wat onzekerheid over de nieuwe aanschaf blijkt. Dat is een mooi moment om aan te bieden de auto even te bekijken. Zonder verdere verplichtingen. We hebben er wel mooie opdrachten aan overgehouden.”
Met een uurtarief van €69,50 in de btw twijfelen ze zo nu en dan wel over kleine prijsverhogingen. “Alles wordt duurder en het is prima uit te leggen als je bedenkt waar we allemaal in moeten investeren, maar het voelt toch als een drempel”, erkent Wim. “Of het nu gaat om gereedschap en equipment of om training: we willen bijblijven. Zo zijn we begin februari met het hele team naar Auto Prof geweest om de jongste trends te aanschouwen. Als we iets kunnen vinden dat de efficiëntie verhoogt dan teken ik ervoor!”
Het gebruik van TECH360 is een voorbeeld van zo’n verbeteringsinstrument. “We hebben drie verschillende diagnoseapparaten maar je hebt er eigenlijk nooit genoeg. Met TECH360 beschik je eigenlijk over alle tools die je maar zou kunnen hebben en een remote helpdesk. Intussen kunnen wij verder met ander werk.”
Smeermiddelen
Autovakmeester Garage Van Engen staat voor de overstap op de smeermiddelen van Champion dat via huisgrossier PartsPoint geleverd wordt. “De motoren zijn niet meer wat ze geweest zijn. Een hoog olieverbruik is aan de orde van de dag en zelfs de instructieboekjes bij de auto’s zeggen dat het ‘normaal’ is voor de auto. Ik heb klanten die niet begrijpen dat hun jongere auto meer olie verbruikt dan de generatie ervoor. Bepaalde merken vallen hier wel extra op en dan hebben we het nog niet gehad over de natte distributie met alle problemen van dien. Wij hameren erop dat de juiste olie erin gaat en er tijdig gewisseld wordt. Bijvullen met een litertje van de Action raden we altijd af: je bespaart een paar euro maar de mogelijke gevolgschade is vele malen groter.”

Binnen Autovakmeester is het instrument WESP beschikbaar waarmee het autobedrijf de eigen prestaties kan afzetten tegen die van lokale of landelijke collega’s. Bijvoorbeeld als het gaat om de olievolumes zoals net besproken. Wim gebruikt het nog niet maar is wel voornemens. “Het is toch prettig om te zien waar je nog kunt verbeteren.”
Gevraagd naar hun visie op de toekomst blijven ze het antwoord schuldig. “Wie kan het zeggen? De ontwikkelingen gaan snel en we moeten meegaan, stilstand is geen optie. Dat is ook waarom we niet langer zonder de ondersteuning van een concept verder wilden”, vertelt Yvonne. “Ik moest daarbij wel een drempel over, want mijn naam staat op de gevel en ik hecht aan onafhankelijkheid. Met Autovakmeester hebben we nu eigenlijk allebei, onze onafhankelijkheid en we zijn onderdeel van een groter geheel, klaar voor die toekomst. Hoe die er ook ziet.”