Toen Bas Suurenbroek zo’n zeven jaar zijn eigen equipmentbedrijf startte kon hij niet bevroeden dat anno 2021 een nieuw pand zou worden betrokken. “We konden slechts één brug met een uitlijnmachine en twee bandenserviceapparaten tonen. Nu hebben we een volwaardige showroom.”

Inmiddels telt FSE zo’n twintig man personeel, waarvan acht monteurs en drie verkopers. “We zijn geen equipmentsupermarkt”, vertelt Bas die samen met Jurriaan Suurenbroek het bedrijf runt. “We voeren een paar sterke merken zoals Hunter en Nussbaum waarin we ons specialiseren. Dat werpt vruchten af.” Dat specialiseren gaat ver: “Doorgaans geven we bijna veertig mille per jaar uit aan opleidingskosten voor het eigen personeel. Zo zijn we pre-corona een week lang met het team bij Hunter in Illinois (VS) in training geweest.”

De medewerkers worden regelmatig getraind op de productlijnen. “Alles moet in één keer goed gaan, vinden wij, en daarin investeren we. Dat betekent dat in de fase van advies tot aflevering en de service nadien alles vlekkeloos moet verlopen. Koop je bij ons apparatuur dan is dat inclusief een uitgebreide afleveringstraining en een uitmuntende aftersales service.”

Vandaar ook dat het nieuwe hoofdkantoor niet alleen over een gelikte, ruime showroom beschikt maar ook over een uitgebreide trainingsruimte. “Kennis blijft een aandachtspunt in onze sector. Dat bepaalde auto’s na het uitlijnen ook een reset verlangen van de stuurhoeksensor weet lang niet iedereen op de werkvloer in onze branche.”

Prominent aanwezig in die showroom is de teststraat met de Hunter Quick Check Drive uitlijncontrole en profieldieptemeter. Erachter de Hawkeye Elite met uitlijnbrug.

Uiteraard blikken we ook even terug op de afgelopen corona-periode. “Vorig jaar augustus maakten we ons wel zorgen, de orderintake stond dertig procent lager dan het jaar ervoor. Dat trok in de maanden daarna volledig bij en het is sindsdien niet meer rustig geweest.” De aantrekkende economie in combinatie met de schaarste op het vlak van grondstoffen en chips aan de ene kant en de containers waarin ze vervoerd worden aan de andere kant zorgt voor een giftige mix. Prijsverhoging volgt op prijsverhoging en levergaranties zijn schaars. Ook FSE moet in dit speelveld zich staande houden. “We zorgen voor extra voorraad, met name van Hunter. De hardlopers hebben we gewoon ruim beschikbaar. Wel worden we sinds drie maanden geconfronteerd met aanhoudende prijsverhogingen, waar dat moet eindigen?”

Quick Check Drive

In de showroom valt direct de uitgebreide teststraat op. “Die Quick Check Drive controleert de uitlijning en de profieldiepte volledig automatisch bij het er overheen rijden. De automatische kentekencheck slaat de standen op, zodat van vaste klanten ook historie wordt opgebouwd.” De investering is al terugverdiend bij de verkoop van 1 uitlijnbeurt per dag. “De meest renderende activiteiten in het autobedrijf zijn: olie, aircoservice en uitlijnen. Met name voor het uitlijnen is maar beperkte aandacht. We kennen bedrijven die met onze teststraat hun uitlijnverkopen met dertig procent hebben zien stijgen. Dat is nog afgezien van vervolgwerk dat er uitkomt. Bij merkdealers hebben tussen de vijftig en zestig procent van de binnenkomende auto’s een afwijkende wielstand. Bij universele bedrijven ligt dat hoger.”

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
6 september 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38