Na jarenlang verschillende dealerschappen te hebben gevoerd is Autobedrijf Schuurmans in Vught sinds begin 2021 volledig gericht op de universele markt: verkoop, onderhoud en reparatie van personenauto’s van alle merken. In CarProf vond Ronald Schuurmans de partner die hij daarvoor zocht.
Ronald Schuurmans vond het wel frappant: “Het laatst overgebleven dealerschap was nog niet beëindigd, of de concepten stonden al op de stoep. Ze zijn allemaal langs geweest. Ik heb uiteindelijk voor CarProf gekozen vanwege de professionele, zakelijke uitstraling, die je ook terugziet in de huiskleuren, de ontsluiting van de leasemarkt, de technische ondersteuning met Tech360 en, heel belangrijk: met een helpdesk die je ook echt helpt als je een probleem hebt, want op het moment dat wij hen bellen, is het ook echt dringend. We zijn ook nog Kentekenloket, als extra service en soms hou je er ook nog een nieuwe klant aan over.”
Gevraagd hoe de formule hem na een jaar bevalt, slaat Ronald Schuurmans de blik neer: “Ik ben vier kilo aangekomen, dus dan kun je wel zeggen dat het goed gaat.”
Cijfers
Als CarProf heeft Schuurmans tevens de beschikking over de benchmark die WESP biedt, een instrument dat Schuurmans niet genoeg kan prijzen. “Het is beter dan wat ik bij de verschillende importeurs gewend was. Uitgesplitst naar de verschillende onderdelen geeft het een perfect beeld van hoe je presteert ten opzichte van eerdere perioden en ten opzichte van collega-bedrijven.”

Schuurmans weet dan ook hoe noodzakelijk het is om te sturen op de cijfers, nu de jaren dat er nog flink marge gemaakt kon worden op de verkoop van een nieuwe auto inmiddels ver achter ons liggen. Daarnaast exploiteert Schuurmans een tankstation en een shop. “Het zijn allemaal bewuste keuzes geweest. De investeringen in een merk stonden niet meer in verhouding tot wat het opleverde. En toen we het tankstation erbij namen, hebben we besloten er een shop bij te nemen, ook weer als extra service voor onze klanten.”
Het tekent de klantgerichtheid die Schuurmans eerlijk gezegd wel eens miste in zijn contact met importeurs. “Dat was toch vaak eenrichtingsverkeer. Als ik beter presteerde dan andere dealers wisten ze altijd wel te vertellen waarom dat niet representatief was voor het gemiddelde, om maar onder de bonus uit te komen. Wat dat betreft is het contact met de mensen van CarProf heel anders. Daar overheerst echt de bereidheid om er samen een succes van te maken. Ze denken echt met je mee.”
En hoewel al ruim een jaar geen dealer meer, komen er bij Schuurmans nog altijd klanten binnen voor een nieuwe auto. Dankzij zijn contacten met diverse dealervestigingen kan hij ook die klanten nog goed van dienst zijn. Toch is de occasionverkoop veel belangrijker. Naast dat de occasions op verschillende platforms worden aangeboden biedt ook de website van CarProf daarvoor een goede etalage. “Je ziet het aan de showroom: ik kan er wel wat meer kwijt, maar het is gewoon ontzettend moeilijk om op dit moment aan auto’s te komen. En ja, doordat ze online zo goed vindbaar zijn, komen de klanten soms ook van heel ver weg. Maken ze er een dagje uit van. Voor die klanten heb ik ook altijd wat tips liggen voor wat ze in de buurt zouden kunnen ondernemen.”



Toekomst
Natuurlijk blijft er altijd wat te wensen over. Zo is de locatie aan de Industrieweg in Vught niet erg geschikt om een carwash te openen, wat nu eenmaal veel ruimte vereist, en biedt ook CarProf verschillende mogelijkheden die Schuurmans nu nog onbenut laat. “De formule biedt onder meer de mogelijkheid van het aanbieden van een onderhoudsabonnement. Daar zijn we nu wel naar aan het kijken. Ik vind wel dat je daarvoor de volumes moet hebben. CarProf geeft standaard 24 maanden garantie op onderdelen en arbeidsloon, dus als je eens een tegenvaller hebt, kun je die compenseren als je de aantallen hebt. Aan de andere kant, abonnementen voor verschillende diensten zijn de trend, die nu ook doordringt tot het auto-onderhoud. Dus dat we daar in mee moeten gaan, is duidelijk.”
Ook is er nog NexDrive, het eigen servicenetwerk van Alliance Automotive Group Benelux voor onderhoud en reparatie aan elektrische en hybride voertuigen, waar Schuurmans ook al zijn oog op heeft laten vallen. “Ik wilde dat er niet meteen bij nemen. Ik dacht in het eerste jaar eerst maar eens de CarProf-formule goed uit te rollen. Het vereist voor en achter de schermen toch de nodige aanpassingen. We zijn onder meer van grossier moeten wisselen en natuurlijk is die net zo servicegericht als mijn vorige grossier, maar NexDrive is zeker een optie voor de toekomst. Ik wil ook dat mijn bedrijf de komende jaren mee kan en dat, als ik besluit ermee te stoppen, het bedrijf nog jaren mee kan. Op één na zijn alle monteurs gecertificeerd om te kunnen werken aan elektrische voertuigen. Wat dat betreft laat ook het aanbod van technische trainingen van CarProf niets te wensen over.”
