Veel autobedrijven verhuren auto’s op commerciële basis of als vervangend vervoer tijdens onderhoud en reparatie. Als tijdens de huurperiode een sanctie wordt opgelegd, wordt die doorberekend aan de huurder. Moet de huurder de factuur waarop de boete in rekening is gebracht betalen? Die vraag beantwoordde de kantonrechter te Amsterdam.1
De gedaagde partij in deze zaak huurde voor een week aan auto. Op de huurovereenkomst zijn de ‘algemene voorwaarden verhuur- en deelautobedrijven BOVAG’ van toepassing verklaard. De verhuurder ontvangt een boete vanwege een verkeersovertreding die is ontstaan tijdens de huurperiode. De verhuurder brengt de boete bij de huurder in rekening en stuurt een factuur voor € 125,34. Het gaat om een boete van € 109,00 plus € 13,50 aan administratiekosten.
De huurder betaalt de factuur niet en de verhuurder geeft de vordering ter incasso uit handen aan een deurwaarder, die de huurder sommeert te betalen. Er wordt nog steeds niet betaald, zodat een gang naar de kantonrechter het gevolg is. Bij de kantonrechter zegt de huurder dat hij de factuur van de verhuurder nooit heeft ontvangen.
Daardoor kon de huurder geen bezwaar maken tegen de boete, hoewel de huurder daar naar eigen zeggen goede gronden voor had. De huurder is van mening dat hij de factuur niet hoeft te betalen.
In de algemene voorwaarden staat dat een aan de verhuurder (als kentekenhouder van de gehuurde auto) opgelegde sanctie op verzoek van de verhuurder ‘meteen’ door de huurder aan de verhuurder moet worden voldaan. In dit geval gaat het om een parkeerboete, die de verhuurder doorbelast aan de huurder. De huurder is niet in staat gesteld om tegen de sanctie beroep aan te tekenen. Dit beding wordt vermoed oneerlijk te zijn voor de consument.
De verhuurder vindt dat er met het beding in de algemene voorwaarden niks mis is. Ze zijn tot stand gekomen in samenspraak met maatschappelijke organisaties om de rechtsposities van alle partijen te waarborgen. Waar het volgens de kantonrechter om gaat is dat het een beding in de algemene voorwaarden is, waarover de consument niet kan onderhandelen. Zonder aanvaarding van die voorwaarden kan hij de auto niet huren.
Dat de algemene voorwaarden in samenspraak met maatschappelijke organisaties zijn opgesteld, maakt niet dat deze per definitie in orde zijn. Het beding betekent in dit geval dat de huurder geen mogelijkheid heeft om een rechtsmiddel in te stellen tegen de opgelegde boete, een recht dat iedereen heeft op grond van de wet. De kantonrechter vindt dat de rechten van de consument daardoor onevenredig worden beperkt.
Hoewel de verhuurder in deze casus slechts € 13,50 aan administratiekosten heeft berekend, volgt er uit de algemene voorwaarden dat de verhuurder daar minimaal € 25,00 voor had moeten rekenen. Er zit kort gezegd geen maximum aan. De verhuurder had bij wijze van spreken ook € 500,00 aan administratiekosten kunnen berekenen. De verhuurder stelt dat hier een preventieve werking vanuit zou moeten gaan. Ook hier volgt de kantonrechter de verhuurder niet. Het beding schept een onzekere situatie voor de verhuurder wat de totale kosten betreft.
De kantonrechter oordeelt dat het beding oneerlijk is voor de huurder. De vernietiging van het beding betekent dat de verhuurder de boete en de administratiekosten niet mag doorbelasten aan de huurder. De huurder hoeft de boete en de administratiekosten niet te betalen. Overigens toetst de kantonrechter van geval tot geval. Het is dus niet zo dat het beding per definitie oneerlijk is. Dat kan in andere gevallen anders zijn.
Mocht u auto’s verhuren, uitlenen als vervangend vervoer of voor het maken van proefritten en maakt u gebruik van dergelijke bedingen in de voorwaarden? Dan doet u er verstandig aan om direct na ontvangst van een opgelegde sanctie de betreffende bestuurder daarvan in kennis te stellen door hem een kopie te overhandigen. Dan heeft de bestuurder de mogelijkheid om bij de betreffende instantie bezwaar te maken tegen de sanctie. Zo wordt het recht om een rechtsmiddel in te stellen niet zomaar afgenomen.
Hebt u ook een juridisch gerelateerde vraag voor een column? Laat het de redactie van Aftersales Magazine weten!