Ter gelegenheid van het zestigjarig bestaan van Van Leeuwen Test Systems uit Etten-Leur sprak hoofdredacteur Jos Veldhuisen met oprichter Cornelis van Leeuwen. “Er is dus een goede toekomst voor ons, want de apparatuur zal altijd nodig zijn.”

Van Leeuwen Test Systems uit Etten-Leur is een onderneming met een lange geschiedenis. Opgericht op 8 februari 1958 als Van Leeuwen Remservice, wordt de onderneming, nu zestig jaar later, nog steeds geleid door oprichter en naamgever Cornelis van Leeuwen, inmiddels (bijna) 84 jaar. “Ik ben gezegend met een uitstekende gezondheid, zowel fysiek als geestelijk. Bovendien zit ik wat betreft producten nog altijd vol ideeën. Ik bezoek veel landen. Naast de eigen vestigingen bezoek ik die van importeurs in bijvoorbeeld Australië en Hong Kong. Juist die contacten met importeurs en overheden – die veelal verantwoordelijk zijn voor de apk en die ook uitvoeren – zorgen ervoor dat ik scherp blijf. Verder ben ik een techneut pur sang en volg ik de technologische ontwikkelingen in de auto-industrie. Ik ga naar congressen als bijvoorbeeld CITA, waar technici en regelgevers samenkomen. Door die vele contacten wordt ik nog dagelijks gestimuleerd om de innovatieve slagkracht van Van Leeuwen Test Systems hoog te houden. Overigens heb ik er al een tijdje geleden voor gezorgd dat, als ik het niet meer aan zou kunnen, de continuïteit van VLT verzekerd is.”

Kwaliteit en service

Van Leeuwen Test Systems heeft zich volledig toegelegd op het ontwikkelen en produceren van apparatuur voor het testen van het onderstel, het meten van emissiewaarden en het afstellen van de steeds complexere koplampen. Veelal vinden die controles en testen plaats als onderdeel van de algemene periodieke keuring. Het 100 procent Nederlandse VLT is sinds de jaren zeventig met de hoofdvestiging actief vanuit het Brabantse Etten-Leur. Daar zijn de productie en R&D-activiteiten gecentraliseerd. Behalve in Nederland is VLT gevestigd in België, Groot-Brittannië, Dubai, Maleisië en Singapore. In vele andere landen zijn nationale importeurs voor VLT actief. Het wereldwijd onderhouden en servicen van de apparatuur vindt onder regie van VLT plaats. “Ik wil niet dat er ergens ter wereld een installatie van VLT stilstaat omdat er geen adequate serviceverlening aanwezig is.” Deze uitspraak is tekenend voor de filosofie van Van Leeuwen, zowel ten aanzien van zijn producten als zijn verkoopbeleid. Enerzijds streeft hij in de productie de hoogste kwaliteit na, anderzijds levert hij zijn apparatuur alleen aan het buitenland als de betreffende importeur ook beschikt over een goed functionerende serviceorganisatie.

Upgraden

“Een belangrijke usp, of wellicht zelfs deel van ons dna, is het volledig transparant zijn naar de klant. Een tweede factor waar we in positieve zin op worden afgerekend is het zogenaamde cost of ownership. De directe investering in een installatie van VLT ligt wellicht iets hoger, maar in de tijd, zowel economisch als technisch, zijn de kosten aanmerkelijk lager c.q de opbrengsten veel hoger. Daar winnen we het ruimschoots van de concurrentie. En ik denk dat die afstand alleen maar groter wordt. Neem bijvoorbeeld het upgraden van een bank die al langere tijd geleden is geïnstalleerd. Een nieuwe of vernieuwde rollenset past vrijwel altijd in het bestaande frame. Geen extra installatiekosten dus. Veelal kunnen oudere banken up-to-date gebracht worden door een software-aanpassing en/of een minimale hardware-ingreep. Dat zorgt ervoor dat onze installaties erg lang hun werk blijven doen. In de praktijk vind je banken die 25 tot 30 jaar oud zijn en nog dagelijks zwaar worden belast.” “Ons probleemoplossend vermogen is groot. De ontwikkeling van de ondersteltester in samenwerking met de Belgische keuringsautoriteit (Goca, JV) of de eigen hardware- en software-oplossingen om pendelassen te kunnen testen, zijn daar twee voorbeelden van. Maar ook de speciale volautomatische teststraten die voor de keuringsautoriteit in Singapore zijn ontwikkeld. In Groot-Brittannië liggen ruim duizend VLT-testbanken, voornamelijk voor het zware werk. Importeurs en dealers van Mercedes-Benz, DAF, Scania, Volvo, maar ook het Britse leger en busbedrijven als Stagecoach, London Bus,  Arriva hebben onze banken in gebruik. Dat zijn allemaal opdrachten die zijn verkregen door nauw met de klant samen te werken.” Van Leeuwen heeft continu de blik op de toekomst, zeker als het om de wereldwijde apk gaat. Zo wordt er gesteld dat de periodieke keuring meer een continue, over the air keuring zal worden. “Dat zal zeker het geval zijn, maar er blijft de noodzaak voor een visuele inspectie. Ook zal de digitale waarheid regelmatig moeten worden getoetst aan de praktijk, zeker als het om het onderstel gaat. Er is dus een goede toekomst voor ons, want de apparatuur zal altijd nodig zijn, waarbij de eisen aan die apparatuur alleen maar zwaarder zullen worden. Die trend past uitstekend bij VLT Test Systems”, aldus Van Leeuwen.

Historie

Van Leeuwen Test Systems werd in 1958 in Woerden gestart als autobedrijf, maar wel als een onderneming die sterk was in ondersteltechniek. Transporteurs met slecht remmende vrachtwagen en bezitters van Amerikaanse slagschepen waren toen belangrijke doelgroepen. In 1962 verhuisde het bedrijf naar Bodegraven, waar met de werkplaatsactiviteiten (inclusief het ombouwen van personenauto’s voor gehandicapte bestuurders) gekozen werd voor het remmenspecialisme. Hier vonden de competenties van VLT hun grondslag vonden. In 1972 vestigde het bedrijf zich eerst nog in Breda, om vanaf 1976/1977 vanuit Etten-Leur de onderneming voor te zetten. In 1980 organiseerde Van Leeuwen Test Systems als eerste equipmentleverancier een open huis. In die jaren kwam ook de discussie op gang om de apk-II voor personenauto’s in ons land te introduceren, wat uiteindelijk in 1985 gebeurde. “In de tweede helft van de jaren zestig en de vroege jaren zeventig kwam de verbreding, met Allen, Beissbarth, Ravaglioli, Car-O-liner en PMD. We kwamen er toen ook achter dat in ons vakgebied specialisatie op lange termijn de belangrijkste hoeksteen voor Van Leeuwen Test Systems zou zijn. Er werd besloten de productie en de sales te scheiden in twee aparte ondernemingen.” De verkoopdivisie werd in 2001 verkocht aan het huidige Autec-VLT Automotive Equipment, geleid door zoon Theo van Leeuwen, zodat VLT Test zich kon richten op haar kernactiviteiten, productie en R&D.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
20 maart 2025
Thomas Wolters bestuurslid BOVAG
20 maart 2025
Sterk, licht, groen en circulair staal
19 maart 2025
CarGarantie: Reparatiekosten boven 700 euro
19 maart 2025
Diks Autoverhuur start franchise
19 maart 2025
Micha Roco voorzitter Hyundai dealervereniging
19 maart 2025
Inter Cars opent logistieke hub
Meest bekeken berichten
Recente reacties