De software-update van de zogenoemde Volkswagen sjoemeldiesels heeft ook nadelige gevolgen. Dat meldde het tv-programma Radar in de uitzending van maandagavond 8 mei.

Volkswagen heeft jarenlang dieselauto’s voorzien van software die herkent of de auto in de testcyclus staat. In dat geval wordt ervoor gezorgd dat de auto lage verbruikswaarden en lage uitstootcijfers laat zien. In de dagelijkse praktijk bleken het verbruik en de uitstoot veel hoger.

Update

Nadat dit dieselschandaal aan het licht kwam, bood Volkswagen aan wereldwijd alle auto’s te voorzien van een software-update. In Nederland gaat het om in totaal 160.000 auto’s, waarvan er inmiddels 83.000 een update hebben gehad. Daarna zou de auto ook in de praktijk wel de beloofde uitstoot en verbruikscijfers hebben.

Steekproef

Radar hield een enquête onder 638 automobilisten die de software-update hebben laten uitvoeren. Met de kanttekening dat niet te beoordelen is hoe representatief die steekproef is, blijkt dat 25 procent van die 638 één of meerdere van de volgende problemen ondervindt: verminderd vermogen, toegenomen dieselverbruik en problemen met de EGR-klep. Radar ontdekte vervolgens dat Volkswagen heel verschillend omgaat met het vergoeden van de kosten die gemaakt moeten worden voor bijvoorbeeld het vervangen van de EGR-klep.

Individuele oplossing

Pon reageerde niet in de uitzending van Radar, maar erkende via een schriftelijke verklaring dat de software-update in “een beperkt aantal gevallen” tot klachten heeft geleid en dat de dealer ieder geval afzonderlijk bekijkt. Wat betreft de vergoeding van een eventuele reparatie na de software-update laat PON weten: “Aan de hand van de staat van onderhoud, leeftijd van de auto en kilometrage wordt bepaald welke individuele oplossing het beste past bij de situatie. Klanten die toch niet tevreden zijn, of nog vragen hebben, wordt aangeraden rechtstreeks contact te zoeken met de klantenservice.”

Bekijk hier betreffende item

Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties