Naast de uitdagingen rondom de wereldwijde pandemie was 2020 voor RecyBEM een jaar waarin de bandenbalans meer dan ooit werd verstoord. Vorig jaar werd begonnen hier meer evenwicht in te brengen.

De bandenbalans, beter gezegd de onbalans, is iets wat RecyBEM al langere tijd dwars zital langere tijd de aandacht heeft van RecyBEM. Het gaat dan om het feit dat er meer banden worden ingezameld dan er voor de eerste keer nieuw op de markt worden gebracht. Het principe van het RecyBEM-systeem is ‘éénmaal oud voor éénmaal nieuw’, maar in 2020 bijvoorbeeld, werden er 1,5 miljoen banden meer onder de RecyBEM-regeling ingezameld dan dat er banden op de markt gebracht zijn met betaling van de wettelijke afvalbeheersbijdrage. Joost Kester is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken bij RecyBEM. Met hem blikken we terug op de acties uit 2021 die ervoor moesten zorgen dat de bandenbalans weer meer in evenwicht komt.

Getoetst

Samenwerking, een gelijk speelveld en eigen verantwoordelijkheid, het zijn volgens Kester de drie basisvoorwaarden om de balans weer sluitend te krijgen: “Ons systeem valt of staat met de bereidheid om het samen te doen. We werken voor het gestructureerd inzamelen van banden samen met professionele inzamelingsbedrijven die voldoen aan strenge kwaliteitseisen. Die eisen zijn het afgelopen jaar weer getoetst en ik wil heel graag ook de komende jaren weer vooruit met deze gecertificeerde bedrijven.” Maar om de samenwerking tot een succes te maken, wijst Kester op het belang van het nemen van verantwoordelijkheid. “Op hun beurt werken de inzamelaars weer samen met bedrijven waarvoor zij inschatten dat de oud-voor-nieuw balans sluitend is. Als we allemaal onze verantwoordelijkheid nemen, kunnen we de gestructureerde en kosteloze inzameling van alle autobanden uit de vervangingsmarkt blijven garanderen en de weg naar de circulaire economie vervolgen.”

Gelijk speelveld

Om samen verder te kunnen, is het – naast dat iedereen voldoet aan de kwaliteitsstandaarden – ook belangrijk om een gelijk speelveld te waarborgen. “We hebben het afgelopen jaar wederom veel werk gemaakt van dossieronderzoeken. We hebben op inzamelingsniveau de analyses verdiept en – met de ervaringen van de in 2020 vernieuwde procedure van ontdoenercontrole – gerichtere onderzoeken uitgezet.” Dat heeft er wel toe geleid dat in een aantal gevallen de bandeninzamelaar de verkregen inzamelingsvergoeding heeft moeten terugbetalen. “Ja dat klopt. Ik begrijp heel goed dat dat vervelend is. Niet altijd kan een inzamelaar zien of de oud-voor-nieuw bij een ontdoener sluitend is. Maar wat een inzamelaar wel kan, is onze eyes and ears on the road zijn. En door een duidelijke grens te trekken, er voor te zorgen dat onterecht verkregen inzamelingsvergoedingen worden teruggevorderd. Zo ontstaat er voor iedereen de ruimte om met een gelijk speelveld door te kunnen.”

Bewustwording

Maar de acties richtten zich niet alleen op de inzamelkant. Ook de aanpak van zogenaamde freeriders is geïntensiveerd. “Natuurlijk hebben ook bedrijven die banden als eerste op de vervangingsmarkt plaatsen de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de circulaire economie en de afvalbeheerbijdrage te betalen.” Kester geeft als voorbeeld de caravan- en aanhangwagenbranche. “Al jaren verspreiden we via verschillende communicatiekanalen inhoudelijke en relevante informatie voor deze doelgroep. Maar we zijn nu alle bedrijven die in beeld kwamen ook echt gaan bellen. En met resultaat, want de bewustwording en de afdracht van de wettelijke afvalbeheersbijdrage autobanden is in deze sector enorm gestegen. Bedrijven zijn zich nu bewust van hun verantwoordelijkheden en geven daar ook met terugwerkende kracht invulling aan.”

1+1

Is een 100 procent evenwicht mogelijk? “Bij een systeem als RecyBEM is 1+1 nooit automatisch 2. Er zijn veel factoren die een rol spelen, maar de verwachting is dat de balans van 2021 meer in evenwicht is dan in 2020. De definitieve cijfers zijn er nog niet, maar we lijken voor 2021 uit te komen op een inzamelaantal van ongeveer 9,45 miljoen banden. Dat is nog steeds een onbalans overigens. De marktplaatsing is weliswaar toegenomen en zal ten opzichte van vorig jaar uitkomen op zo’n 9 miljoen banden, maar dan hebben we nog steeds een kleine 450.000 banden ingenomen waarvoor waar geen verkochte band met geen vergoeding is betaaldafvalbeheersbijdrage tegenover staat. Er worden dus nog steeds meer banden ingezameld dan dat volgens het RecyBEM-systeem ‘éénmaal oud voor éénmaal nieuw’ zou moeten, maar het verschil is gelukkig al beduidend kleiner dan in 2020. We zijn op de goede weg.”

2022

Wat zijn de actuele uitdagingen? “Uitdagingen zijn er altijd”, stelt Kester. “Maar voor de komende tijd richten we onze aandacht op het vergroten van de bewustwording onder autodemontagebedrijven, handelaars in gebruikte banden, gemeenten en natuurlijk op de webaankopen. Daar zitten nu de grootste verschillen tussen enerzijds geen afdracht van de afvalbeheersbijdrage autobanden en anderzijds wel inzameling onder de RecyBEM-regeling. Dit laatste zowel direct – door onrechtmatig gebruik te maken van het RecyBEM-systeem – als indirect – door plaatsing op de markt van banden die in een later stadium alsnog onder de RecyBEM-regeling worden ingezameld. Door hier steeds weer de aandacht op te vestigen hopen we onbalans in 2022 weer een stuk kleiner te maken.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
7 november 2024
Ratels met honderd tanden
7 november 2024
WESP voor alle Bosch Car Service-bedrijven
7 november 2024
Schade na wrappen. Carwrapper aansprakelijk?
6 november 2024
Occasionprijs op niveau van twee jaar geleden
6 november 2024
Het feest van de EV
6 november 2024
OOMT en Innovam hernieuwen samenwerking
Meest bekeken berichten
Recente reacties
  • Ed Kanij on Webshop wordt B2B-distributeur: “Dan zal de noodzaak ontstaan dat de automaterialen distributeurs artikelen die ze aan de eindgebruiker leveren te gaan merken. Dan…okt 29, 10:25
  • Ron Verberne on Stellantis duwt september in het rood: “De overstap naar grotere dealerbedrijven, – met alle merken onder één dak – heeft Stellantis volgens mij duidelijk klanten en…okt 27, 12:18
  • Gerard van de meent on Afcar vraagt nogmaals om wetgeving voertuigdata: “Ls, Ik heb namens een grote marktpartij EU toegang geregeld (tegen betaling) bij 23 automerken. Dat was al enige tijd…okt 17, 13:54
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35