Er is weer veel te doen over roetfilters de laatste tijd, mede dankzij de introductie van de deeltjesteller. Dat zo’n partikelfilter tijdens het gebruik vervuilende deeltjes verzamelt is genoegzaam bekend en natuurlijk ook de bedoeling ervan. Ook het regenereren om weer een nieuwe cyclus aan te kunnen is bekend. Maar er komt een moment dat dat niet meer genoeg is. En wat dan? Büchli geeft antwoord.
Stap 1

Roetfilterreiniging begint het losslijpen van het filterelement. Als de uitgaande kant van het filter schoon is, is het filter onbeschadigd.
Stap 2

Daarna volgt een druktest ter controle van de doorstroming. Het display heeft 14 mbar. De ervaring leert dat dit filter inderdaad verstopt is. Wanneer de waarde meer dan 5 mbar bedraagt is reiniging noodzakelijk.
Stap 2

Daarna wordt het filter gewogen. Aan het eind van het proces wordt dat nog een keer gedaan. Het verschil is dan het gewicht aan as en roet dat verwijderd is.
Stap 4

Dan gaat het filter de oven in. Met de ovenbehandeling worden eventuele olieresten uitgedampt en het aanwezige as en roet verpulverd. Het is losgekomen van de kanaalwanden. Het roetfilter zit afhankelijk van de situatie een aantal uren in de oven bij 600 °C.
Stap 5

Nadat het roetfilter voldoende afgekoeld is, volgt het uitblazen, het belangrijkste onderdeel van het proces. Dit is een nauwkeurig en tijdrovend werkje. In de kamer met onderdruk wordt elk kanaaltje met een speciaal luchtpistool met hoge druk schoon geblazen. Vanaf de uitgaande kant wordt het as en roet teruggeblazen. Het kan immers niet door het filter heen.
Stap 6

Als laatste wordt het filter weer gewogen. Er is 107 gram as en roet verwijderd. Deze reiniging is succesvol.
Stap 7

Al het roet en as wordt afgevangen met speciale filters en opgevangen in een stevige kunststofzak. Wanneer deze vol is voeren we die af als restafval.
Stap 8

De tegendruk van het gereinigde filter wordt gemeten met een drukpuls. Het verschil met de eerste meting laat zien hoe succesvol de reiniging was. Dit wordt op een resultatenformulier vermeld. Dat gaat mee terug naar het autobedrijf.
Stap 9

Het filterelement wordt teruggeplaatst in het huis, dat vervolgens wordt dichtgelast op de oorspronkelijke lassen. Alles is origineel gebleven. Aan de binnen- en aan de buitenkant.
Stap 10

Het filterhuis wordt met staalkorrels gestraald, zodat het oppervlak er weer als nieuw uitziet.

In deze ruimte wordt het hele reinigingsproces uitgevoerd.