De Europese Commissie heeft de autofabrikanten Daimler, BMW, Volkswagen, Audi en Porsche beboet voor in totaal 875 miljoen euro voor het beperken van de concurrentie op het gebied van emissiereinigingstechnologie.
Dat laat Eurocommissaris Margrethe Vestager, verantwoordelijk voor mededinging, weten in een verklaring. Volgens Vestager hebben alle bedrijven hun deelname aan het kartel erkend en hebben zij geschikt. Daimler kwam er zonder boete vanaf, omdat Daimler het bestaan van het kartel aan de Commissie bekendmaakte.
AdBlue
De autofabrikanten worden ervan beschuldigd dat zij beschikten over technologie om de uitstoot van dieselauto’s meer te beperken dan op grond van EU-emissienormen was vereist, maar de uitvoering daarvan hebben nagelaten teneinde de concurrentie te beperken.
De autofabrikanten maakten onder meer afspraken over de grootte van de AdBlue-tanks in voertuigen, de actieradius tot de volgende AdBlue-vulling en het gemiddelde AdBlue-verbruik van voertuigen om maar niet onder de EU-emissienormen uit te komen. Vestager neemt het de autofabrikanten kwalijk dat zij daarmee de consument en het milieu hebben benadeeld.
Concurrentie
Door de onderlinge afspraken elimineerden de autofabrikanten de dreiging dat hun concurrent het beter zou doen, maar in de optiek van Vestager is concurrentie juist een belangrijke motor van innovatie. Het is de essentie van een goed functionerende markt en een garantie voor de best mogelijke resultaten, ook op het gebied van kwaliteit en productontwikkeling.
De samenwerking tussen de autofabrikanten had juist moeten leiden tot een snellere ontwikkeling en marketing van schonere dieselvoertuigen, maar heeft dat in dit geval juist belemmerd, waardoor het volledige potentieel van de technologie werd beperkt. “We zullen niet aarzelen om harde maatregelen te nemen als we constateren dat bedrijven de concurrentie op een dergelijke manier hebben beperkt”, aldus Vestager