Er is nog veel onwetendheid over roetfilters, bij consumenten én onder branchegenoten. Ook ruim na het ingaan van de jongste apk-regels, met daarin onder meer de deeltjesteller om defecte of ontbrekende roetfilters op te sporen. Dat is onder meer de ervaring van Digicar.
Sinds de invoering van de jongste apk-regels afgelopen jaarwisseling is de diesel-apk ‘verrijkt’ met het gebruik van de deeltjesteller. Wie als keurstation beschikt over zo’n apparaat die volgens het register meetmiddelen (RME) ook daadwerkelijk gecertificeerd is mag de diesel-apk blijven uitvoeren aan auto’s met een gemonteerd roetfilter. De crux zit hem daarbij in het kentekenregister, daar staat immers of voor dat kenteken de aanwezigheid van het af-fabriek gemonteerd filter vereist is. Zo niet, dan is verwijdering daadwerkelijk een legale optie mits het ook wordt aangemeld.
Een basiseis is dat het hier personenauto’s betreft met een datum eerste toelating van voor 2017 (voor bedrijfsauto’s zelfs met een datum eerste toelating van voor 1 januari 2012). RDW heeft op de eigen site hierover een publicatie staan voor voertuigeigenaren. Op rdw.nl/roetfilter is niet alleen de controle mogelijk of verwijdering een optie is, de aanvraag zelf kan er ook plaatsvinden. Een fijnstoftoeslag is dan wel een van de gevolgen. Omdat lang niet iedereen in de sector voldoende op de hoogte is van alle details heeft ook Bovag documentatie hierover opgesteld.
Veel onwetendheid
Het is ook de ervaring van het team bij Digicar, dat in de praktijk tegen veel onwetendheid aanloopt rondom het roetfilter. Wat betreft diagnose ervan, maar zeker ook als het gaat om de mogelijkheden voor legale verwijdering. “En er is zeker wat te zeggen voor zo’n legale verwijdering”, zegt Maarten Huisman, samen met oprichter Tom van der Weijden eigenaar van het bedrijf. “We zien in onze praktijk auto’s die niet slagen voor de deeltjes maar volgens de diagnosecomputer geen foutmeldingen laten zien. Ook het omgekeerde zien we: auto’s die storingen blijven geven, ook met een uitstekend functionerend filter.”
Volgens de heren leven er bij de klanten (voor tachtig procent business-to-business, want Digicar werkt voornamelijk voor autobedrijven) nog veel vragen. “Wat kan de oorzaak zijn dat een auto niet door de deeltjestest komt, maar geen roetfilterstoringen heeft? En wat te doen wanneer het roetfilter door de vorige eigenaar is verwijderd zonder dat de huidige eigenaar op de hoogte is? En hoe gaat het autobedrijf te werk als het regeneratieproces van het roetfilter is uit geprogrammeerd?” Het zijn zomaar wat vragen die de heren opnoemen als voorbeeld uit de dagelijkse praktijk.
Wenselijk of niet?
Dat verwijdering een wenselijke optie is, klinkt misschien raar. “Sommige voertuigen blijven storingen veroorzaken, zelfs na vernieuwing of reiniging van het filter. Eigenaren lopen tegen hoge kosten aan en zien geen verbetering terug na de investering. Het zijn veelal auto’s die, denk aan de Bluemotions, zijn verkocht met fiscale voordelen aan een doelgroep die te weinig kilometers maakt. Hierdoor wordt er geen stadium van regeneratie bereikt.”
‘We zien in onze praktijk auto’s die niet slagen voor de deeltjes maar volgens de diagnosecomputer geen foutmeldingen laten zien’
De optie om legaal filters te mogen verwijderen, daar heeft Digicar naar eigen zeggen zelf ook hard voor gelobbyd. “Onze overheid heeft dat gelukkig ook ingezien”, zegt Huisman. “Ze zijn hier op bezoek geweest om in de praktijk te zien en te horen waar de problemen zitten. Het verwijderen voorkomt de veelvuldige foutmeldingen rond het filter en andere aanverwante storingscodes. Ook overmatig regenereren is niet meer aan de orde dan. Zo voorkom je dat door overmatig regenereren een stijgend oliepeil voor problemen zorgt. Het brandstofverbruik zal gunstiger uitpakken en de motor c.q. aandrijflijn krijgt te maken met minder tegendruk en dus minder belasting. Ten slotte is een verlengde onderhoudsinterval een van de voordelen.”
De activiteiten van Digicar vallen grofweg uiteen in drie groepen: chiptuning, DSG’s en roetfilters. Vanwege de actualiteit focussen we op deze pagina’s op laatstgenoemde en laten we de andere twee buiten beschouwing. Bij tuning gaat het niet alleen om vermogensverbetering, veelgevraagd is optimalisatie. Denk dan caravanrijders die in een specifiek gebied wat meer koppel zoeken, of klanten die juist een wat zuiniger afstelling willen. De opkomst van de DSG-transmissie en diens specifieke storingen hebben geleid tot een nieuwe specialisatie van het bedrijf daarin. Ook de roetfilterdienstverlening is gegroeid vanuit de elektronicakennis. “Het begint steeds met vragen vanuit de klant”, aldus de eigenaren. In Doetinchem zijn twee locaties in gebruik met vijf man ieder. In de werkplaatsen zijn vooral de Duitse merken veel geziene gasten, maar zeker niet alleen. Volgend jaar viert het bedrijf het twintigjarig jubileum.
Stappenplan
Dat uitprogrammeren gebeurt in acht stappen, beginnend met een fysieke controle. Na het aansluiten van de diagnosecomputer begint de beoordeling van de storingscodes en het uitlezen van de software. Stap drie is dat die software zelf onder het spreekwoordelijke mes gaat: het regeneratieproces verdwijnt. Daarna kan het complete filter zelf ook uit de auto verdwijnen, demontage dus. De zogenoemde core, de steen die het daadwerkelijke opvangpunt vormt voor het roet en de as, halen de mensen bij Digicar vervolgens uit de behuizing waarna deze wordt dichtgelast en teruggemonteerd: stap zeven. Ten slotte moet de bewerkte software terug de auto in waarna de eindcontrole en proefrit het bewijs van een geslaagde operatie moet leveren.
Reiniging
Het verwijderen is beperkt tot een specifieke doelgroep, maar reiniging is voor de overige exemplaren het enige alternatief. Roetfilterreiniging verloopt bij Digicar volgens een negen stappen tellend proces. Het begint met de diagnosecomputers die de live data van de auto uitlezen. Demontage van het filter is de volgende stap, een belangrijk verschil met aanbieders die reiniging claimen zonder demontage. Daarna wordt de daadwerkelijke mate van verontreiniging bepaald en gaat het filter de oven in voor stap vier. In die oven (temperatuur van 650 graden) start het regeneratieproces. Vervolgens gaat het filter de vacuümcabine in om te worden doorgeblazen. Om de cirkel rond te kunnen maken moet het filter vervolgens weer terug onder de auto en het uitlezen van alle waarden moet vervolgens uitwijzen dat een en ander succesvol ging. De optie van revisie roetfilters bieden ze ook aan. Bijvoorbeeld wanneer het filter te veel schade heeft om te reinigen en verwijderen niet is toegestaan of niet gewenst is door de klant vanwege het milieuaspect. Hierbij blijft de originele roetfilterbehuizing behouden.
Foto boven: Eigenaar Tom van der Weijden (links) en bedrijfsleider Merwin Veldhuizen in de Doetinchemse werkplaats.