Ten opzichte van het merkkanaal ziet de toekomst van de onafhankelijke aftermarket er goed uit. Daar kwam het zowel in de bijdrage van Steve Young (ICDP) als in die van Thijs Bochane aan het 13e Nationaal Aftersalescongres op neer.

ICDP is vooral bekend van trendrapporten over het merkkanaal, maar doet ook uitvoerig onderzoek naar de onafhankelijke aftermarket. Het marktaandeel van de onafhankelijke aftermarket in de onderdelendistributie neemt nog altijd toe en is inmiddels al groter dan dat van het merkkanaal, dat ondertussen allerlei initiatieven ontplooit om delen van de aftersalesbusiness terug te winnen: het aanbieden van onderhoudscontracten, onderhoudsprogramma’s voor oudere jaargangen auto’s, het ophogen van de garantietermijn en het omarmen van bandenbusiness om maar enkele te noemen.

Steve Young waarschuwde wel om niet achterover te gaan leunen, want er zijn wel uitdagingen. Allereerst dient de onafhankelijke aftermarket zich vertrouwd te maken met de omgang met data. Zeker de Nederlandse autobedrijven zijn daartoe in een uitstekende positie. De veruit belangrijkste beperkende factor is daarbij de beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel.

Hoe dat te tackelen?, vroeg dagvoorzitter Ben van der Burg hem na afloop van de presentatie? Vooral door het overwinnen van vooroordelen als dat het werk in de werkplaats vies werk zou zijn en repetitief. “En zorg dat de werkplek er een beetje netjes bij ligt, want ik kom soms bij autobedrijven waar ik twintig, dertig jaar geleden nog niet had willen werken.”

Universeel

Naar analogie van Boekhorst Autoschade, dat met 26 vestigingen als onderdeel van de Bochane Groep in schadeherstel ook voornamelijk uren en onderdelen verkoopt, ziet de Bochane Groep ruimte voor een netwerk van universele garages in dezelfde regio, het oosten van het land. Hierover zei Thijs Bochane in gesprek met Jos Veldhuisen: “Daar waar dealerbedrijven minder aanwezig zijn, zien wij ruimte om te groeien met universele bedrijven. De potentie zal ergens tussen de dertig en vijftig bedrijven liggen, omdat je ook schaalgrootte nodig hebt om in de universele markt bezig te kunnen blijven.”

Omdat Bochane door de klant vooral wordt geassocieerd met het dealerbedrijf en met Renault, is gekozen voor de naam Jan van Mourik, waaronder al vier universele autobedrijven vallen die onderdeel zijn van de Bochane Groep. Een werkplaatsconcept was geen optie, aldus Thijs Bochane. “Ik ben op zich niet tegen garageconcepten, maar we hebben al een paar keer gehad dat het niet mogelijk was om met een concept de hele regio te kunnen invullen. Met service en verkoop gebruikt denken we in plaatsen waar dealers wegtrekken met vestigingen van minimaal zes monteurs moeten kunnen groeien.”

De Bochane Groep is met dit initiatief een mooi voorbeeld van de samenwerking tussen het merkkanaal en het universele kanaal. Wat onderdelen betreft kan Koskamp zowel de aftermarketdelen als de OE-delen leveren. Thijs Bochane: “Dan rijden niet twee partijen achter elkaar aan, wat ook beter is voor je CO2-voetafdruk. Koskamp doet dat ook voor verbonden partijen.

Over de voordelen van het universele kanaal ten opzichte van het merkkanaal zei Thijs Bochane: “Als dealer zit je in een kapitaalintensieve markt, met flinterdunne marges en oplopende kosten. Dat is een groot verschil met het universele bedrijf dat geen voorraad nieuw hoeft te hebben en zelf kan kiezen welke gebruikte auto’s je in de voorraad zet.”

Op de vraag of we straks alleen nog maar universele autobedrijven binnen het dealerkanaal zien, zegt Thijs Bochane: “Ik heb dat onderscheid tussen merk- en universeel kanaal altijd al vreemd gevonden. Dat onderscheid is er ook steeds minder.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
RAI Aftermarket: 2025 wordt goed jaar
17 januari 2025
Liqui Moly: recordomzet 1 miljard euro 2024
17 januari 2025
Baan Twente Best Dealer 2024 Mercedes-Benz
17 januari 2025
Ames opnieuw Seat Dealer van het Jaar
16 januari 2025
NAPA viert honderdjarig bestaan
16 januari 2025
Vier scenario’s voor mobiliteit in 2050
Meest bekeken berichten
Recente reacties