In zijn afsluitende bijdrage aan het 13e Nationaal Aftersalescongres constateerde Jos Veldhuisen dat autobedrijven de klant niet langer als koning behandelen en vooral met zichzelf bezig zijn. Hoewel de werkplaatsen overal vol staan, is dat niet zonder gevaar, betoogde hij.

Jos Veldhuisen heeft overigens wel begrip voor die navelstaarderij, veroorzaakt door de geopolitieke situatie waarin de VS en China de dienst uitmaken en er daardoor paniek is uitgebroken in de Europese auto-industrie “al wordt het groter gemaakt dan het werkelijk is.”

Koning

Feit is wel dat autofabrikanten zien dat donkere wolken zich samentrekken, reden waarom zij ook weer de aftersales en werkplaatsactiviteiten op het netvlies hebben. De fabrikanten worden daarbij geholpen door AI-systemen, gevoed door data uit de auto, die vervolgens via het dashboard de klant benaderen. “De vrije en ongecensureerde toegang tot die data is nog altijd niet geregeld en alleen dan kan de onafhankelijke aftermarket dat ook. Dashboardcommunicatie, daar begint het mee. De klant krijgt via zijn dashboard aangeboden dat en waar hij onderhoud moet laten uitvoeren. Die situatie is heel dichtbij.”

Het belang van een goed functionerende onafhankelijke aftermarket is uiteindelijk te zorgen voor veilige en betaalbare mobiliteit. Het politieke streven naar circulariteit en het beperken van CO2-uitstoot door een langere product life cycle helpt daar alleen maar aan mee.

Dit jaar eindigde Jos Veldhuisen zijn bijdrage voor het eerst niet zozeer met een voorspelling of een conclusie, maar met een Kerstboodschap, waarin hij de wens uitsprak dat autobedrijven de klant weer als koning behandelen, omdat duidelijk wordt dat de aftersales beginnen met het eerste contact met die klant.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 januari 2025
RAI Aftermarket: 2025 wordt goed jaar
17 januari 2025
Liqui Moly: recordomzet 1 miljard euro 2024
17 januari 2025
Baan Twente Best Dealer 2024 Mercedes-Benz
17 januari 2025
Ames opnieuw Seat Dealer van het Jaar
16 januari 2025
NAPA viert honderdjarig bestaan
16 januari 2025
Vier scenario’s voor mobiliteit in 2050
Meest bekeken berichten
Recente reacties