Een actueel vraagstuk voor een relatief klein universeel autobedrijf als het onze is hoe je als alleskunner de markt kunt blijven bedienen. In ons geval kun je denken aan een extra vestiging erbij, die net als de huidige vestiging op een bepaald kwaliteitsniveau draait. Een andere mogelijkheid is het zoeken van partners, maar dat is soms best lastig.

Bij ons in de buurt bevinden zich meer autobedrijven die hier van oudsher zitten. Toen Emiel Stolk meende dat ook hij ineens, vanuit het niets, een garagebedrijf moest beginnen, stonden ze ook niet meteen allemaal te juichen, om het maar even zachtjes uit te drukken. We zijn toen wel meteen goed beslagen ten ijs gekomen. Met een Bosch KTS hebben we meteen veel storingen kunnen oplossen. We letten scherp op wat er in de markt gebeurde en zorgden ervoor dat we goed op de hoogte waren van de techniek, maar beschikten aanvankelijk niet over de vereiste apk-papieren. Voor dat werk was ik aangewezen op andere bedrijven. Zij meldden dan een auto voor mij af. Als ik de auto weer terug kreeg, keek wel altijd even of het keuringsrapport in het boekje zat en dan kwam ik toch vaak hun visitekaartje tegen. Het is misschien iets van het platteland, maar dat geeft toch wel te denken over een partnerschap.

Misschien dat het nu anders wordt, omdat iedereen het stervensdruk heeft. De problemen die wij hebben, hebben andere bedrijven ook. Dus ook dat maakt het weer logischer om bij elkaar te rade te gaan, maar ik blijf het lastig vinden, ook omdat ik, toen ik begon, heel bewust het anders wilde doen dan anderen. Bij een partnerschap ga je natuurlijk op zoek naar bedrijven die een beetje bij jouw opvattingen van ondernemen passen. Via mijn grossier Koskamp kom ik wel in aanraking met gelijksoortige bedrijven, dus je grossier kan je daar zeker wel behulpzaam bij zijn. Zij kennen hun klanten goed.

De overname van een bedrijf om schaalgrootte te creëren zou elk autobedrijf in het vizier moeten hebben. Voor onszelf weet ik niet of de oplossing zit in een overname, of dat we zelf, vanaf nul, een tweede vestiging zouden moeten openen, maar dat het die kant op moet, is wel zeker. Feit is dat je bij een overname zit met een stukje bedrijfs-erfenis. Een autobedrijf heeft bijvoorbeeld een showroom erbij, terwijl verkoop bij ons helemaal niet aan de orde is. Dat moet bij je passen, dus bij een overname moet je goed kijken wat je overneemt. Op aftersalesgebied ligt de uitdaging in hoe ver je gaat met investeringen in een pand, in kennisniveau, in apparatuur

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35