Het succes van de schokdempers voor alle merken, die in 2018 aan het assortiment worden toegevoegd, is een gamechanger in de geschiedenis van Kavo Parts. In vijf jaar tijd groeit de productgroep uit tot de grootste van alle specialismen die het bedrijf in huis heeft. Het bepaalt bovendien de koers die directeuren Peter Bloemberg en Herald Nijenhuis de komende jaren willen inslaan.

Dat Kavo Parts sinds 2018 sterk groeit, maakt het noodzakelijk dat het bedrijf medio 2023 een nieuw bedrijfsgebouw betrekt dat drie keer zo groot is als het vorige en maar liefst 25.000 palletplaatsen telt. KAVO treedt er nu pas mee naar buiten, omdat het eerst alle kinderziektes eruit wilde hebben. Peter Bloemberg: “Je gaat niet van de daken schreeuwen dat je trots bent op je nieuwe kantoor en magazijn als de klanten nog last hebben van de gevolgen van de verhuizing. Inmiddels is de basis goed; het komende jaar gaan we verfijnen en willen we het klachtenpercentage, dat met 0,5 procent al heel laag is, nog verder omlaag brengen.”

De verhuizing zelf was nog niet eens het probleem. Alle medewerkers toonden zich bereid daaraan mee te helpen. Bloemberg: “Het was meer dat we naar een hele nieuwe werksituatie gingen, met nieuwe werkmethodieken, vooral voor de magazijnmedewerkers. In het oude magazijn wisten die alles blindelings te vinden en nu moest iedereen wennen aan de nieuwe logistiek opzet.”

EV

Het succes van de schokdempers voor alle merken hebben Bloemberg en Nijenhuis in 2022 doen besluiten een concept voor EV’s van alle merken te ontwikkelen. Bloemberg: “Nederland loopt voorop in de elektrificatie van het wagenpark, maar onze internationale klanten zijn daar nog niet aan toe. Voordat het voor ons echt interessant wordt, zijn we een paar jaar verder. Met ons concept voor EV willen we daar nu alvast op vooruitlopen. We hebben nu al klanten die bijvoorbeeld in één keer tweehonderd draagarmen voor Tesla bij ons bestellen.”

Peter Bloemberg (links) en Patrick Stormmesand: “Vrije grossiers zijn afhankelijk van hun distributeur, maar willen ook van ons advies en service.”

Uiteraard heeft KAVO niet in één keer alle onderdelen voor alle elektrische merken voorhanden. Bloemberg: “Onze bestaande lijnen willen we in ieder geval uitbreiden met elektrische merken. We gaan zeker uitbreiden naar andere productlijnen, maar we doen dat stap voor stap. Zo zijn we onlangs gestart met laadkabels en batterijfilters gaan we binnenkort toevoegen.”

Salesmanager Patrick Stormmesand: “We gaan voornamelijk uit van de vraag vanuit de markt, de grossiers die wij beleveren. Die is er nog niet op het niveau van productgroepen, wel van specifieke onderdelen. Zo’n draagarm van een Tesla is een mooi voorbeeld, omdat dat een bekend probleem van Tesla is. Maar als ik een grossier vraag: ‘Is er vraag naar draagarmen voor alle merken?’, dan zegt hij nee. Je gaat op een hele andere manier naar de markt kijken. Ons doel is dat we op den duur een aanbieder willen zijn voor het complete assortiment onderdelen voor alle merken EV’s wereldwijd.”

Klanten

De Nederlandse markt beslaat 10 procent van de omzet van Kavo Parts; 90 procent is voor de export buiten de Benelux. Wat bezielt mensen uit Suriname om bij KAVO draagarmen te bestellen? Stormmesand: “Voorraad.”

Bloemberg: “We zijn een one-stop-shop. Als een klant van ons rechtstreeks bij de fabriek een koppeling wil bestellen, moet hij er van één type honderd afnemen. Bij ons kan hij er één krijgen. Daarnaast kun je bij ons ook waterpompen, stuurdelen, ruitenwissers en zo meer dan dertig andere productgroepen aanschaffen.”

Stormmesand: “In Nederland zijn de bekende grote distributeurs in staat om redelijk wat volume te maken, maar in een land als Suriname is een distributeur niet veel groter dan bij ons een grossier. En een grossier die rechtstreeks bij de fabriek spullen moet gaan kopen zal een behoorlijke voorraad moeten aanleggen. Dan komen wij in beeld. Daar komt bij dat dergelijke post-koloniale gebieden nog altijd de blik op Europa hebben gericht, omdat daar kwaliteit vandaan komt. Dat geldt ook voor Afrikaanse landen, die kopen ook liefst bij ons, omdat ze dan kwaliteit kunnen waarborgen naar hun klanten.”

Bloemberg: “Onderschat niet dat wij bijna veertig jaar ervaring hebben met inkopen in het Verre Oosten. We weten precies wat we kopen. We hebben een drietal pijlers: kwaliteit, beschikbaarheid en concurrerende prijzen. Waar voor je geld.”

Stormmesand: “Zochten onze klanten ons voorheen als Aziatisch specialist, nu merken we steeds meer dat ze op zoek zijn naar ons product, de kwaliteit die we kunnen leveren, niet alleen voor de Toyota, maar ook voor de BMW.”

Distributie

Voor het immense aanbod aan onderdelen, voor al die merken en modellen, in landen over de hele wereld, is een immens magazijn nodig. Nu heeft een EV wel minder onderdelen dan een auto met verbrandingsmotor, reden dat KAVO ook zijn markt wil vergroten. Al die onderdelen die worden ingekocht, komen eerst naar Apeldoorn, van waaruit ze worden verscheept over de hele wereld. Denk hierbij aan niet-alledaagse bestemmingen als Mongolië, Nieuw-Caledonië, Ghana en IJsland. De grote onderdelendistributeurs die in Nederland het gros van de markt bedienen, zijn daarbij zekerbelangrijk. Patrick Stormmesand: “Voor onze distributie zijn die partijen zeker van belang. Ook vrije grossiers zijn afhankelijk van een distributeur, maar willen daarnaast rechtstreeks van ons horen welke onderdelen wij adviseren op voorraad te leggen. Zij willen gewoon niet dat hun distributeur allesbepalend wordt. Ze willen onafhankelijk blijven. In die zin hebben we de grossierswereld de afgelopen zes jaar wel zien veranderen; leken de grote distributeurs eerst de dienst te gaan uitmaken, nu zie je dat vrije grossiers daarnaast ook op zoek zijn naar een onafhankelijk klankbord.”

Kavo Parts
Wanneer André van Leeuwen in 1986 tegen een doosje oliefilters van het merk AMC aanloopt, ziet hij hier direct een markt voor, aanvankelijk voor Japanse auto’s, later ook voor Koreaanse. Gaandeweg breidt hij zijn handel uit met andere merken: waterpompen, remblokken, ruitenwissers et cetera, totdat hij een compleet concept heeft voor alle Aziatische merken. In 2008 wordt voor de diverse merken één merknaam ingevoerd: Kavo Parts. De groei die het bedrijf doormaakt, leidt in 2013 tot een verhuizing naar een pand dat twee keer zo groot is. In 2018 vindt een management buy-out plaats en nemen Peter Bloemberg en Herald Nijenhuis het roer over van Van Leeuwen. Als KAVO 2.0 maakt het bedrijf een periode van fikse groei door, om in 2023 te resulteren in de verhuizing naar het huidige pand langs de A50, dat nog eens drie keer zo groot is als het vorige; de start van KAVO 3.0.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35