Als eerste gemeente in Nederland stoomt de gemeente Groningen het eigen werkplaatspersoneel klaar voor onderhoud en reparatie van hybride en elektrische voertuigen. De eerste training vond plaats in september. De komende maanden worden alle dertig voertuigtechnici van de gemeente Groningen opgeleid tot TECH360 EV/Hybrid Pro.

De opleiding ‘EV/Hybrid Pro’ van TECH360 bestaat uit twee volle trainingsdagen, elk gevolgd door een examen. Nadat de technici voor deze examens geslaagd zijn mogen zij, conform de NEN 9140-norm voor e-voertuigen, de titel Vakbekwaam Persoon (VP) dragen. Als VP mogen zij zelf onderhoud verrichten aan het hoogvoltagesysteem van (plug-in) hybride en elektrische voertuigen. Ook kunnen zij toezien op het volgen van de juiste procedures in de werkplaats. 

De gemeente Groningen beschikt over een eigen wagenpark met zowel lichte als zware voertuigen, waartoe ook zogenaamde cultuurmachines – waaronder veegmachines en grasmaaiers – behoren. De vloot wordt telkens verder uitgebreid met steeds meer (waterstof)hybride en volledig elektrische voertuigen. De voertuigen worden grotendeels onderhouden in de werkplaats van Stadsbeheer, waar ook de trainingen plaatsvinden.

Uitdagend

Vanwege de grote hoeveelheid werkplaatspersoneel zet TECH360 meerdere trainers in. De eerste sessie wordt gegeven door André Both. “We trainen in kleine groepen van drie à vier technici. Dat beperkt niet alleen de druk op de werkplaatsbezetting bij de Gemeente Groningen, maar zorgt er ook voor dat we meer persoonlijke aandacht kunnen geven. Dat extra stukje aandacht is welkom, het is een intensieve training met zo nu en dan behoorlijk uitdagende stof”, licht hij toe.

De eerste sessie is volledig theoretisch en staat in het teken van het veilig werken aan e-voertuigen. Technici leren onder meer voor welke onderhoudstaken een auto spanningsvrij gemaakt moet worden en hoe ze dit doen. Op de tweede trainingsdag gaan ze dieper in op de techniek en zullen er daadwerkelijk metingen worden verricht aan een geprepareerd hybride voertuig.

Meerwaarde

Rutger Woddema is één van de vier medewerkers die de training als eerste volgt. Hoe hij, als voorman zware voertuigen, deze dag ervaren heeft? “De training was bijzonder nuttig, relevant voor mijn werkzaamheden en direct toepasbaar in de werkplaats.”

Of het van meerwaarde is dat ook al zijn collega’s deze training volgen? “Ik zie het echt als een pre, bijvoorbeeld ook voor onze wachtdienst. Deze werkt in het weekend en met een kleine bezetting, terwijl ze te maken krijgen met vrijwel alle typen voertuigen. Dankzij deze kennis kunnen ze veilig, goed voorbereid en zelfstandig met al het materieel aan de slag.”

Woddema en zijn team onderhouden een wagenpark van momenteel 102 trucks, waarvan er volgend jaar 15 voorzien zijn van een vorm van elektrificatie. Daarmee sorteert de gemeente Groningen voor op een emissievrij wagenpark in 2035.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35