ADAS is ongetwijfeld niet de heilige graal voor de werkplaatsactiviteiten. Toch zien naast schadeherstellers, merkdealers en universele autobedrijven ook bandenspecialisten de noodzaak om het kalibreren van ADAS op te pakken. Voor de mogelijkheden die dat biedt, lijkt de bandenspecialist een meer dan goede uitgangspositie te hebben.
Algemeen secretaris Tim van der Rijken van brancheorganisatie Vaco is ervan overtuigd dat de bandenspecialist voor werkzaamheden in het aftersaleskanaal over enkele sterke troeven beschikt. “Het begint met uitlijnen. De bandenspecialist is daar bedreven en ervaren in, en beschikt meestal ook over de modernste, hightech apparatuur. Een goede uitlijning wordt op de graad nauwkeuring uitgevoerd. Dat is een secure en complexe activiteit, waar ook een flinke investering in equipment en kennis bij hoort. De praktijk is dat dealers en schadeherstellers deze werkzaamheden dan ook steeds vaker uitbesteden aan goed geëquipeerde bandenspecialisten. Dat geldt ook voor het kalibreren van ADAS. Het is bovendien noodzakelijk om de auto eerst uit te lijnen en daarna te kalibreren. Waar kan dat beter dan bij de bandenspecialist?”