117 meter lang, 1500 meter vloeistof- en persluchtleidingwerk, 44 hefbruggen, 36 monteurs: de nieuwe werkplaats bij Van den Udenhout in ’s-Hertogenbosch is er een van de grote getallen. Aftersales Magazine kreeg een exclusieve rondleiding door een spraakmakende serviceruimte.

Het oog moet even schakelen: waar is de overkant? De term extra large doet onrecht aan de mate waarin hier auto-onderhoud wordt gepleegd. “In de oude situatie, tot november 2017, hadden we vier aan elkaar geplakte werkplaatsen, de uitkomst van jarenlange aan- en verbouw”, blikt manager Operations Kristiaan van der Sandt terug. Het ultieme doel was één grote, efficiënte werkplaats te creëren. Bij de planuitwerking bleek al snel dat sloop en nieuwbouw slechts een fractie duurder zouden uitpakken dan aanpassing. Jacobs Architekten uit Eindhoven, dat al eerder panden ontwierp voor de Nederlandse VW-/Audi-organisatie, verzorgde de schetsen.

Direct-aanname

Gedurende de uitvoering opereerde Van den Udenhout vanuit een leegstaand pand elders in de stad. Sinds de retourverhuizing, in het eerste weekend van februari, is de werkplaats operationeel. Pal achter de showrooms bevindt zich de direct-aanname. Twee miniwerkplaatsen, één per merk, die samen over de volledige lengte van het pand lopen. In deze multifunctionele ontvangstruimte rijdt de klant zelf naar binnen, om vervolgens met de service-adviseur de afgesproken doorgang nog even nader af te stemmen. Kleine manco’s zoals een defect lampje of olie vullen worden ter plekke verholpen. Het voertuig kan desgewenst op de brug, om de klant de status van de onderzijde te tonen (banden, remmen) en op die manier eventueel aan upselling te doen. Er kunnen vier à vijf auto’s achter elkaar staan, af te handelen in volgorde van binnenkomst. Behalve de inpandige direct-aanname is er ook de klassieke routing: auto stallen op de parkeerplaats, sleutel afgeven bij de receptie en de leenauto in ontvangst nemen.

Roldeuren

De aangrenzende centrale werkplaats telt drie hoofdingangen, voor Audi, VW personenwagens en VW Bedrijfswagens). Om het aantal vervoersbewegingen en het verlies aan warmte te beperken, blijven de overige roldeuren in principe buiten gebruik, tenzij een hoofdroldeur defect is of een ander praktisch probleem speelt. Van der Sandt, vroeger binnen Pon Aftersales verantwoordelijk voor de centrale monteurstrainingen: “We hebben gespecialiseerde onderhoudsteams per merk. Een A4 en Passat zijn onderhuids echt anders, met afwijkende sensoren en verschil in systeemlogica.”

Accurevisie Met het oog op de toekomst is op initiatief van servicemanager JaapJan Hoogendoorn inpandig een ruimte van tien bij tien meter gecreëerd voor accurevisie. Een compleet nieuw pakket kost al gauw een slordige vijftienduizend euro, een boodschap die de klant niet graag verneemt. Vandaar dat Van den Udenhout reparatie van afzonderlijke componenten gaat aanbieden. Het bedrijf is daarmee de eerste VW-/Audi-dealer in Nederland. De werkprocedures zijn in samenspraak met Pon nauwgezet in kaart gebracht, evenals de aan te schaffen uitrusting. De opleiding van de monteurs – voorlopig twee – bij de importeur in Leusden wordt afgerond bij de fabrikant in Wolfsburg. “Uiteraard is vervangen van componenten omgeven met veiligheidsprocedures, gezien de omgang met hoogspanning. Dus: altijd werken met twee man, aangepaste kleding dragen, het accupakket na de ingreep hermetisch afsluiten.”

De organisatie kent verder een afleverteam, bestaande uit monteurs die de inbouw en aansluiting verzorgen van niet-af fabriek bestelde of leverbare accessoires. Daarnaast zijn er teams voor Volkswagen particulier en voor Volkswagen zakelijk. Dat heeft volgens Van der Sandt te maken met de procedure om toestemming te krijgen: in het ene geval is de bestuurder je aanspreekpunt, bij het andere is de bestuurder tevens de eigenaar. “Bovendien heb je bij de bedrijfswagens te maken met een wat andere cultuur. Andere omgangsvormen, een klant die per definitie ongeduldig is, omdat hij zijn voertuig geen minuut kan missen.”

0W20 op termijn

Het equipment is geleverd door de voertuigfabrikant zelf of afkomstig van een door VW/ Audi gehomologeerde leverancier. In dit geval Maha, met onder meer zijn in VW-grijs gespoten koplampafsteller. De olie wordt betrokken van Shell. In de bulk zitten twee tanks van elk drieduizend liter (0W30 en 10W40) en een afvaltank van drieduizend liter. Op termijn zal waarschijnlijk de 10W40 plaatsmaken voor 0W20. Het leidingwerk voor perslucht en overige voertuigvloeistoffen is aangelegd door Brekupa. Software-updates van het motormanagement of raadpleging van technische data verloopt in principe via een bedrade lijn, maar de eigen IT-afdeling heeft ook een wifi-mogelijkheid gecreëerd. Verdeeld over de gehele nieuwbouw, bestaande uit drie aaneengeschakelde panden met elk een verdieping, omvat het netwerk 42 routers.

Onderdelen

Het magazijn bevat bijna uitsluitend fastmovers – remblokjes, filters, ruitenwissers. Alle andere, wat minder courante onderdelen komen binnen twee uur na bestelling via de importeur of het eigen distributiecentrum in Veghel. Daar geldt een verkoopfrequentie van 2,2 per jaar als ondergrens om iets op voorraad te nemen. Overigens kent het nieuwe pand geen magazijnbalie meer. Voortaan verzorgen deze medewerkers de bestellijsten en ordering vanuit de backoffice (planning, garantie, serviceadviseurs). Analyse wees uit dat slechts twintig procent van hun tijd opging aan uitpakken, orders picken en afleveren bij de betreffende monteur. Het merendeel van de uren betrof administratief werk. ‘Dat kunnen ze beter op kantoor doen’, was de conclusie.

Cassettes

Van den Udenhout bestelde voor de inrichting uitsluitend bruggen van Maha. Onder meer vanwege de vierkante kolommen. Die zijn 1/8 slag gedraaid en gepositioneerd als een soort wybertje. Het is daardoor vrijwel onmogelijk om, ook als de brug op hoogte staat, een links-rechtsbeweging te maken. Voordeel is verder dat de zuiger binnen zit en daardoor minder kans loopt op beschadiging. Van de 45 plekken in de werkplaats zijn er 41 belegd met een brug; de overige vier kunnen afhankelijk van de bedrijfsmatige ontwikkelingen later volgen: de cassettes liggen al in de vloer. Met gevoel voor understatement beaamt Kristiaan van der Sandt dat het hele project “best wat gekost heeft.” Tegelijk wijst hij erop dat de nieuwe werkplaats al op dag drie het niveau van productiviteit en efficiency draaide van vóór de verhuizing. Terwijl alle medewerkers en tools zich op een andere plek bevonden en de diverse processen zich nog moeten zetten. Dat geeft vertrouwen. “Ik weet zeker dat we deze investering gaan terugverdienen.”

Rijdende werkplaats Op het moment van spreken, begin februari, is Van den Udenhout bezig een verhoogde en verlengde VW Crafter in te richten als servicewagen voor klussen op locatie. Een rijdende werkplaats met 220 aggregaat, compressor, olie, opvang schadelijke stoffen, bandendemontage-apparatuur, om zakelijke klanten te bedienen. Dat kan een reparatie zijn, regulier onderhoud of aircoservice. Maar ook een grote bandenwissel of vloeistofcheck in het weekend bij grote fleets. Ook de ondernemer die een A8 rijdt en het te druk heeft om zelf zijn auto te komen brengen behoort tot de doelgroep.

 
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
10 december 2024
Vingerhoets sluit zich aan bij Profile
10 december 2024
Nederlander stelt werkgever verantwoordelijk voor duurzamere mobiliteit
10 december 2024
Stellantis en CATL investeren in batterijfabriek
10 december 2024
Ultrac+ belooft tot 30 procent langere levensduur
10 december 2024
Hankook focust op duurzaamheid
10 december 2024
‘De kartsport heeft onze band zeker versterkt’
Meest bekeken berichten
Recente reacties