Onder de nieuwe naam Pro-Shift heeft Garage Haarman uit Albergen (Overijssel) de transitie voltooid van universeel garagebedrijf naar specialist voor DSG- en CVT-versnellingsbakken.

Evert Haarman begon in 2007 zijn eigen, universele garagebedrijf, maar was al direct vooral geïnteresseerd in de techniek van de automatische versnellingsbak. Een probleem met zijn eigen auto in 2014 gaf Haarman het laatste zetje in de richting van toegewijd DSG-specialist. “Het werk aan de versnellingsbakken was niet langer te combineren met onderhoud, reparatie en apk’s. Het is vrij specialistisch werk, waarover veel onwetendheid heerst in de markt, zelfs onder dealers. 80 procent van het werk dat we doen, doen we ook voor collega-garagehouders, door heel Nederland. Volkswagen heeft heel veel afgeschermd, dus wil je daar verder in komen, zul je daar veel tijd en moeite in moeten stoppen.”

Het vinden van de juiste onderdelen is niet eenvoudig. Zo nodig maakt Haarman ze zelf. “Modificaties bedenken en uitvoeren, dat is echt mijn ding, als techneut. Bij Volkswagen kun je alleen een complete versnellingsbak kopen, maar geen losse onderdelen zoals lagers, pakkingen en frictiematerialen. Daar ben ik me gaandeweg steeds meer in gaan verdiepen, en kreeg daar van collega’s ook vraag naar. Ik vond dat zo spannend, dat ik daarmee verder ben gegaan. Wat je doet, is donorbakken opkopen waar je onderdelen uit kunt gebruiken, zoals een as of tandwiel. Lagers en pakkingen zijn allemaal nieuw. Daar heb ik inmiddels mijn adressen voor gevonden, want die dingen kun je niet om de hoek kopen. Onlangs hebben we een CNC-portaalfrees gekocht, waarmee we allerlei onderdelen kunnen bewerken, en een draai- en freesbank. 3D-printen zou voor kunststof onderdelen op den duur ook een oplossing kunnen zijn.”

Transitie

De laatste dag van zijn bedrijf als universele garage herinnert Evert Haarman zich nog precies: “Dat was op 6 december 2019. Vanaf toen hebben we de transitie ingezet. Onze klanten hebben we de weg gewezen naar een collega-bedrijf waar ze voortaan voor onderhoud en reparatie terecht zouden kunnen. We hebben een nieuwe huisstijl ontworpen, een nieuwe bedrijfsnaam gekozen en daarna zijn we ons volledig gaan focussen op transmissies. Dingen die we niet meer nodig hadden, hebben we verkocht en we hebben de werkplaats ingericht voor het werk dat we nu doen.”

Ondertussen is er ook een andere transitie gaande, die naar elektrisch rijden. Nu heeft een elektrische auto geen transmissie. De vraag doemt dan ook op: is er wel genoeg werk voor een gespecialiseerd bedrijf als Pro-Shift? Evert Haarman: “We houden zeker onze ogen en oren open voor nieuwe ontwikkelingen. Het aanbod elektrische auto’s voor de universele autobedrijven is nog zo klein. De meeste komen ook in het dealercircuit terecht. Ondertussen lopen er nog zoveel auto’s met DSG van de band, dat dat nog voor jaren voor werk zorgt. Maar we zullen ons in de toekomst zeker ook op de elektrische auto gaan richten.”

Op dit moment loopt het in ieder geval zo goed dat Evert Haarman naast de monteur die mee overgekomen is uit het universele autobedrijf op zoek is naar een extra kracht voor de werkplaats met, zoals hij het noemt, een goed denkniveau. “Het is toch vrij specialistisch werk en ik zoek ook iemand die de kar een beetje kan trekken, zodat ik me vooral kan focussen op onderzoek en ontwikkeling.”

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
6 september 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38