Het is geen vrolijk beeld dat de dertiende VACO Coronamonitor van de bandenbranche schetst. De impact van de anti-coronamaatregelen die VACO-leden ervaren op de bedrijfsvoering is gestegen naar het hoogste niveau sinds de eerste VACO Coronamonitor van eind maart 2020. En het percentage respondenten dat (veel) vertrouwen heeft in een bedrijfsmatig goede afloop van de coronacrisis is met drie procentpunten gedaald naar 78 procent, het laagste niveau sinds de eerste Coronamonitor (was destijds 76 procent).  

“De twaalfde Coronamonitor was al niet heel positief en die trend lijkt zich voort te zetten”, licht branchemanager Edwin Brinksma toe. “Er is toch steeds meer twijfel of de huidige steunmaatregelen wel voldoende zijn om straks, na de crisis, de draad weer op te pakken.”

Omzetverlies

Het omzetverlies dat de bandenbedrijven rapporteren blijft rond de 20 procent schommelen. Dat lijkt dus niet erger te worden. Edwin Brinksma: “Dat niet, maar gecombineerd met de groeiende onzekerheid naar de toekomst toe is dat nauwelijks positief te duiden.”

Positief

Als we dan toch een lichtpuntje mogen noemen is dat het feit dat de bandenbedrijven zijn aangemerkt als essentiële bedrijven en dus ook tijdens de huidige lockdown open mogen blijven, zij het op voorwaarde van de nodige veiligheidsmaatregelen, die uiteraard voor de bedrijven kostenverhogend werken.

Dat slechts 6 procent van de respondenten verwacht afscheid te moeten nemen van medewerkers, terwijl dat een maand eerder nog 13 procent was, is nauwelijks positief te duiden. Edwin Brinksma: “Veel bedrijven hebben natuurlijk al afscheid genomen van de flexibele schil, van een enkele vaste medewerker misschien. Meer kunnen ze ook niet doen, want het bedrijf moet natuurlijk wel kunnen blijven draaien.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties