AutoTechnica is de oudste en grootste automotive vakbeurs van de Benelux. Toch is het zeker niet alleen de grootte waarom bezoekers ook dit jaar weer in groten getale naar Brussel afreisden.

Het enorme beursgebouw in Brussel, op een steenworp afstand van het beroemde Atomium, maakt direct indruk. Achter de art-deco façade van Paleis 5 huist AutoTechnica, maar slechts een deel. In totaal beslaat de beurs drie van deze Paleizen. Maar liefst 450 exposanten presenteren zich hier van hun beste kant. Samen vertegenwoordigen ze meer dan 2000 verschillende merken.

Reflectiemoment

De drijvende kracht achter AutoTechnica is Traxio, de Belgische mobiliteitsfederatie. Deze organisatie, vergelijkbaar met Bovag en RAI in Nederland, ondersteunt professionals op allerlei manieren, van lobby’s richting de politiek tot het aanbieden van opleidingen. AutoTechnica is hierbij ook een belangrijk middel. “Met AutoTechnica willen wij ondernemers inspireren”, aldus Michel Vervekken, president van AutoTechnica en CEO van TAE. “We willen dat ondernemers nadenken over hun toekomst door alles wat ze hier zien. Dit moet een cruciaal reflectiemoment zijn. Zonder visie is er immers geen toekomst.”

“AutoTechnica doet het veel beter dan andere beurzen in Europa”, vertelt Vervekken. “Ons succes ligt echter niet in de grootte van de beurs, maar in de kwaliteit.” Dit onderschrijft ook Klaus van Cauwenberghe van i-One, organisator van AutoTechnica. “We willen helemaal niet de grootste zijn. Veel liever zijn we de beste showroom van de branche.” Om deze reden deelt Van Cauwenberghe ook liever geen bezoekersaantallen, al bezochten meer dan 30.000 mensen AutoTechnica.

In de Benelux dient zich een nieuwe partij aan. CarX, een joint venture van de Belgische ondernemer Geert Verboven en de Duitse CarXma Automotive Group. CarX is al enige tijd bij onze zuiderburen actief, en gezien de eerste uitingen, staat Nederland nu op de rol. Op de stand diverse Nederlandse grossiersnamen die zich bij dit onderdelenplatform aangesloten hebben, waaronder XtraParts uit Dordrecht, Govers uit Tholen en Autotechnica uit Amsterdam. “Die met name CarX (nu nog) als een strategische 2e leverancier zien naast hun hoofdleverancier”, vertelde ons een deelnemende grossier. Saillant detail, het Duitse CarXma is een Nexus Automotive-partner. (JV)

“Het is belangrijk om nederig te blijven”, aldus Van Cauwenberghe. “Je bent altijd maar zo goed als je laatste beurs. Bij elke editie moeten we exposanten en bezoekers opnieuw overtuigen. Dit doen we door goede service te bieden. We willen deelnemers op de beste manier faciliteren en hen zoveel mogelijk ontzorgen. Het draait niet alleen om geld. Het opbouwen van lange-termijnrelaties is enorm belangrijk.”

Hierbij zijn bezoekers even belangrijk als exposanten. Van Cauwenberghe: “In beide moet je flink investeren. Het is een typisch kip-ei-verhaal: zonder bezoekers heb je geen beurs, zonder beurs geen exposanten en zonder exposanten geen bezoekers.” In deze tijden is het niet makkelijk een automotive beurs op te zetten. In België kent de branche dalende inkomsten en toenemende faillissementen. “De beurs is een foto van de sector”, aldus Van Cauwenberghe. “De situatie is niet al te rooskleurig. Daarom is het belangrijk ons positief voor te doen. We moeten investeren in de toekomst.”

Concepten populair

Op weinig plaatsen op de beurs was positiviteit beter te merken dan op de stand van PartsPoint. Hun stand bevond zich niet alleen midden in de centrale hal, maar hij was met 1028 m2 ook de grootste van allemaal. In groten getale was men naar België gereisd om bezoekers te leren over onder andere TECH360 en NexDrive, maar ook voor de nieuwe website garagechecker.be. Voor PartsPoint is de beurs in Brussel heel belangrijk. “In België worden garageconcepten steeds populairder”, verklaart Frank Weghorst, marketing manager van PartsPoint. “Het is een heel andere markt dan in Nederland. Daarom zijn we hier. Live ontmoetingen blijven heel belangrijk.”

Dit onderschrijft ook Annemiek van de Heg, manager TECH360. “We willen dichtbij de klant zijn, op een laagdrempelige manier. Zo hebben we allemaal een stoomcursus Frans gehad, zodat we iedereen goed te woord kunnen staan. Op deze beurs laten we zien dat we er zijn en wat we te bieden hebben.” Naast de naam PartsPoint draagt men ook de naam OneStopShop uit, om te benadrukken dat het verder gaat dan onderdelen en concepten. Toch is het niet zozeer de grootte van de stand van PartsPoint die indruk maakt, maar wat er allemaal te doen is. Zo zien we de elektrische racewagen van InMotion, het team van de TU Eindhoven. Ook staan er meerdere racewagens van team NAPA en zelfs de echte Formule 1 auto van Valtteri Bottas. Met live muziek en hologrammen trekt men de aandacht van de bezoekers.

Bij de uitgebreide bar kunnen bezoekers vervolgens een hapje en een drankje doen. Tegenover de bar staat een enorm scherm, waar gedurende de dagen steeds kennissessies gehouden worden. Deze blijken extreem populair. Via het concept van een silent disco kunnen bezoekers de sessies via een koptelefoon beluisteren. De presentaties worden zelfs live naar het Frans vertaald. Van een interview met coureur Tom Boonen tot een uitleg over SERMI: er is iets voor iedereen. De stand van PartsPoint is dan ook de drukste van heel AutoTechnica.

Recycling

Wie een rondje maakt door de drie hallen, valt op hoe groot de verscheidenheid is. Bij veel exposanten draait het uiteraard om gereedschappen, werkplaatsapparatuur, banden of smeermiddelen. Toch is dit zeker niet het enige dat te zien is. De gemene deler is duurzaamheid. Of het nu gaat om reparatie, onderhoud of revisie: steeds wordt benadrukt dat dit de duurzame oplossing is. Er is ook een groot scala aan innovatieve producten, zoals de machine voor het reinigen van roetfilters van het Nederlandse WRS.

Hoe divers het aanbod is op AutoTechnica demonstreert de stand van Valorauto. Dit is een dienst van Sustainera en wordt ondersteund door Stellantis. Valorauto biedt een online platform voor autorecycling. Bedrijven maar binnenkort ook particulieren kunnen hier hun auto aanbieden, waarna partijen zich committeren aan het ophalen, het transport en de recycling van het voertuig. Via het platform is het hele proces te volgen, inclusief de bijbehorende documentatie. Het is voor Valorauto de eerste keer dat men op de beurs in Brussel staat. Om te voorkomen dat autowrakken naar het buitenland geëxporteerd worden, wil men meer naar de voorgrond treden. AutoTechnica is daar de perfecte gelegenheid voor.


‘Dit moet een cruciaal reflectiemoment zijn. Zonder visie is er immers geen toekomst.’


Ook AA-Equipment Support staat voor het eerst op AutoTechnica. Zij staan hier samen met VGL. Johan Rozestraten, account manager, toont zich tevreden. “De hele automotive sector is hier, van groot tot klein. Deze beurs is ontzettend breed. Dit merken we ook aan de vragen die we krijgen: die zijn veel breder dan op andere beurzen. Dat is echt heel fijn. We krijgen er veel energie van. Het blijkt dat er veel behoefte is aan de producten die wij aanbieden.”

Olivier Pontreau (Motrio Retail Director, Groupe Renault) voerde in Brussel niet alleen gesprekken met Belgische Motrio-partners. Ook gegadigden uit het Nederlandse dealernetwerk waren uitgenodigd. Over een rentree van Motrio als multimerkenconcept op de Nederlandse markt is Pontreau realistisch: de ambities zijn er maar een dozijn vestigingen is niet voldoende om de start te rechtvaardigen. (BL)

Opleidingen

Opvallend is hoeveel nadruk bij exposanten ligt op garageconcepten. Volgens Michel Vervekken is dat niet vreemd. “In Nederland is vrijwel iedereen lid van een werkplaatsconcept”, vertelt hij. “Daar is men zakelijker, meer pragmatisch. In België is dat een stuk minder. Emotie speelt hier een belangrijkere rol. Maar de automarkt verandert steeds sneller. Het agentuurmodel zet dealernetwerken onder druk. Als concessies wegvallen, moeten bedrijven verder als onafhankelijke garage. De markt wordt groter. Ondernemers moeten hierin mee. Het wordt daarom steeds normaler om zich aan te sluiten bij een garageconcept. Garages hebben ondersteuning nodig.”

Mercedes-Benz onderstreept door beursdeelname het belang van de onafhankelijke marktpartijen en de producten of diensten die het merk ze aanbiedt. Denk aan originele onderdelen, technische kennis en trainingen. Het merk heeft concreet drie labels hiervoor: BePartOfUs (geïntegreerd opleidingsprogramma voor studenten in een autotechnische opleiding), PARTSpro (kwaliteitslabel voor B2B-verkoop) en B2B Connect (24/7 one-stop platform voor onafhankelijke werkplaatsen en schadebedrijven). (BL)

Opleidingen spelen hierin een grote rol. Op AutoTechnica is dan ook duidelijk dat exposanten zoals TAE, PartsPoint en LKQ inspelen op deze behoefte. Ook Traxio biedt dankzij een samenwerking met Educam opleidingen aan. De belangenorganisatie zet zich ondertussen ook in voor verplichte opleidingen voor monteurs. Dit is een hele uitdaging, vertelt Vervekken. “De politiek beweegt heel langzaam.”

Op de grote stand van LKQ is het ook de hele dag erg druk. Ook hier ligt veel nadruk op het aanbod van opleidingen, via de LKQ Academy. Ook voor LKQ is België een belangrijke markt. Op AutoTechnica benadrukt het bedrijf zijn vier pilaren: onderdelen, schadeherstel, werkplaatsinrichting en opleidingen. Met name die laatste is heel erg belangrijk, vertelt sales manager Bert Braet. “Iedereen kan een potje lak kopen”, vertelt hij. “Maar dan kun je nog geen auto spuiten.” Voor autobedrijven zijn opleidingen noodzakelijk geworden om personeel aan te trekken en te behouden. Zoals Braet het stelt: “Je kunt een gouden paleis bouwen, maar zonder personeel kom je nergens.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 december 2024
‘Behandel klant weer als koning’
13 december 2024
Rooskleurige toekomst voor universeel
13 december 2024
Mengelers breidt uit met Toyota Geelen Weert
13 december 2024
PPG valt in de prijzen met PPG LINQ™ Color
12 december 2024
Twee benoemingen in bestuur RAI Aftermarket
12 december 2024
Leasys breidt uit met privé-occasionlease
Meest bekeken berichten
Recente reacties