De Gouden WESP, de jaarlijkse prijs voor het autobedrijf dat de grootste vooruitgang heeft geboekt door te sturen op klantendata, is dit jaar gewonnen door Vakgarage Mobron in Almere.
De uitreiking van de prijs vond plaats op 13 december tijdens het 12e Nationaal Aftersalescongres in ’s-Hertogenbosch. Net voor de uitreiking had tech-expert Kees Verhoeven in zijn presentatie nog betoogd dat digitalisering enorme potentie heeft, maar dat mensen er lang niet altijd uithalen wat erin zit.
Factuurbedrag
Dat geldt duidelijk niet voor Mark Mobron en zijn team, die er volgens de data die WESP uit de werkplaatsfacturen verzamelt, in geslaagd is de afgelopen jaren het gemiddelde factuurbedrag te zien stijgen van 261 tot 450 euro, “zonder daarbij klanten te verliezen”, voegt WESP-directeur Bas Wintjes daaraan toe.
Wintjes had ook nog wel een tip voor de autobedrijven die zeggen moeite te hebben monteurs te vinden: zorg dat ze hun uren ook klokken, zodat de monteurs die je al hebt productiever worden. “Slechts 30 procent van de monteurs klokt goed, met als gevolg dat gemiddeld slechts 85 procent van de gemaakte uren ook op de factuur terechtkomt”, aldus Wintjes.
Winnaars
Tot slot herinnerde Bas Wintjes Gerard ten Buuren, de voorzitter van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven, er fijntjes aan dat het al twee keer eerder is gebeurd dat de winnaar van de Gouden WESP vervolgens door BOVAG wordt uitgeroepen tot onafhankelijk autobedrijf van het jaar. “Kennelijk ontdekken wij talent net iets eerder.”