Met Paint PerformAir (PPA) biedt lakkenproducent AkzoNobel een nieuwe technologie die schadeherstelbedrijven enerzijds helpt te verduurzamen door middel van materiaalbesparing en anderzijds het spuitproces nog efficiënter maakt. De PPA-technologie zorgt daarmee voor een hogere productiviteit en uiteindelijk een beter rendement.

Partnercontent

ABS Den Elzen is het eerste schadeherstelbedrijf in Nederland dat de Paint PerformAir-technologie in gebruik heeft genomen. Op de vestiging in Zoetermeer hebben de spuiters er inmiddels zo’n drie maanden ervaring mee. Ondertussen is de apparatuur ook op de vestiging in Den Haag geïnstalleerd. Joost den Elzen: “Het is een technologie die helpt het lakverbruik te verlagen en met name helpt het product nog efficiënter te verwerken. Waar conventionele lakken drogen op basis van temperatuur worden er nu steeds vaker luchtdrogende lakken gebruikt die geactiveerd worden door luchtvochtigheid. Temperatuur kun je in de spuitcabine eenvoudig constant krijgen, maar we zijn niet gewend om de luchtvochtigheid te beheersen. Met de PPA-technologie kan dat wel. Daardoor krijg je een zeer stabiel droogproces en weet je veel preciezer hoe lang de droogtijd is, wat de productiviteit ten goede komt.”

Naast het beheersen van de luchtvochtigheid is de PPA

ontwikkeld om de perslucht te verwarmen, waarmee ideale verwerkingscondities worden gecreëerd. Dit leidt tot een mooier spuitbeeld, minder overspray, een betere vloeiing en een hogere verfopbrengst.

Sikkens

De PPA-technologie is ontwikkeld voor het gebruik van basecoats en (luchtdrogende) clearcoats, zoals Autowave 2.0 en bijvoorbeeld Autoclear Aerodry van Sikkens, een van de lakmerken van AkzoNobel. De relatie die ABS Den Elzen heeft met AkzoNobel, en het lakkenmerk Sikkens in het bijzonder, is er een die al jaren teruggaat. Joost den Elzen: “We hebben anderhalf jaar met een andere leverancier gewerkt, maar hebben uiteindelijk toch weer gekozen voor Sikkens, en naar volle tevredenheid. Het is niet alleen het product, dat kwalitatief gewoon goed is; de mensen die de producten adviseren en leveren zijn ook de mensen die bij ons passen. Belangrijk bij zo’n langetermijnrelatie is dat ze met je meedenken, bijvoorbeeld op het gebied van verduurzaming.”

Boy : “Door het gebruik van vochtige lucht in plaats van de droge perslucht trekt het object ook minder stof aan. Dat scheelt weer in het poetsen achteraf.”

Voor het gebruik van de Aerodry-blanke lak hoeft niet gestookt te worden, wat beslist een pre is in deze tijden van hoge energiekosten. Bovendien helpt het de CO2-uitstoot te verlagen. Joost den Elzen: “Het apparaat voert geconditioneerde lucht met een optimale luchtvochtigheid naar het spuitpistool. Het moet altijd in de buurt van de spuitcabine staan, omdat de luchtslang van het apparaat naar het spuitpistool maximaal 15 meter lang mag zijn. Als je meerdere spuitcabines hebt, zul je dus ook meerdere PPA-systemen moeten installeren. Daar is overigens een vrij eenvoudige plug-and-play-oplossing voor. Er zit een reservoir in het apparaat voor 9 liter Autowave Activator en verder heb je alleen een stroomaansluiting nodig. Het apparaat heeft ’s ochtends wel een kwartiertje nodig voordat het gebruiksklaar is, maar daarna werkt het de hele dag. We hebben er nu drie maanden ervaring mee en het systeem werkt echt vlekkeloos.”

Medewerkers

Zoals elke managementbeslissing gedragen moet worden door de mensen op de werkvloer is het ook bij de introductie van een nieuwe technologie van belang dat de medewerkers erachter staan. Joost den Elzen: “Het is niet alleen vanwege de veranderingen in de samenleving, of omdat we naar een betere wereld toe willen werken en onze opdrachtgevers dat van ons vragen. We hebben gelukkig heel enthousiaste medewerkers. Misschien komt dat doordat we zelf enthousiast zijn over nieuwe dingen en dit enthousiasme uitstralen, dat medewerkers graag willen deelnemen aan iets nieuws. Voor de introductie van PPA hebben we twee jonge mensen uit de werkplaats gevraagd, Glenn uit Den Haag en Boy uit Zoetermeer, om mee te gaan naar AkzoNobel in Duitsland, waar inmiddels al in 140 schadeherstelbedrijven met de PPA-technologie wordt gewerkt.”

Eerste autospuiter Boy: “De lucht wordt door de PPA op

optimale temperatuur en luchtvochtigheid aangevoerd. We hoeven dus nauwelijks transportmiddel meer toe te voegen om de lak op het object te krijgen. Daardoor heb je minder overspray, de kleur dekt beter, waardoor je minder lagen hoeft aan te brengen, en zodoende reduceert het systeem ook het lakverbruik. Je hebt ook minder droogtijd nodig en minder stookkosten. Het zijn allemaal kleine dingen, die bij elkaar bijdragen aan de verduurzaming van het spuitproces.”

Met de komst van de PPA-technologie is ABS Den Elzen nog meer gaan werken met de Autoclear Aerodry. De kwaliteit van deze clearcoat is met het gebruik van de PPA-technologie niet anders. De verwerking met PPA verlangt wellicht wel wat aanpassing. Joost den Elzen: “Gebruik je de producten met PPA op de manier zoals je dat gewend bent, dan haal je waarschijnlijk niet het maximale resultaat uit de PPA. Daar moesten onze medewerkers wel in begeleid worden.”

Boy: “De spuit wordt warm, dat is wel een gekke gewaarwording, waar je aan moet wennen. In de winter is het heerlijk, natuurlijk.”

Verduurzaming

Hoewel de PPA-technologie een bepaalde investering vergt, ziet Joost den Elzen er wel de noodzaak van: “Je wil bijblijven, elke keer een stapje doen. Als je twee of drie jaar niks doet, haal je je achterstand niet zomaar weer in. Als je af en toe een stap zet, valt het ook wel weer mee. Zo zijn we op al onze vestigingen verschillende dingen aan het doen. De panden die van onszelf zijn, worden voorzien van zonnepanelen; we hebben led-verlichting laten plaatsen, en we zijn al jarenlang ons energieverbruik aan het meten, per maand en per vestiging, om te zien hoe dat slimmer kan, bijvoorbeeld door het installeren van slimme meters. Ook oudere spuitcabines hebben we aangepakt door de branders te vernieuwen… We doen wel alles stapsgewijs, om te kunnen zien welke winst een bepaalde stap oplevert. Dus als we precies weten wat het effect van PPA is, gaan we ook hier in Zoetermeer open branders in plaats van gesloten branders plaatsen, warmtewisselaars, slimme frequentieregeling en koolstoffiltering, allemaal initiatieven die we samen met ECO CAB oppakken. Zo willen we koploper blijven, in schadeherstel, maar ook in de verduurzaming van de branche.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
3 december 2024
Auto-abonnement Volvo naar Ayvens
3 december 2024
Samenwerking G.M.P. en Reedijk Wheels and Tyres
3 december 2024
Van der Hoeven verlaat LKQ Fource
3 december 2024
Hankook ontwikkelt UHP-band met AI
3 december 2024
Mengelers Mazda-reparateur in Maastricht
3 december 2024
Stellantis accepteert ontslag ceo Tavares
Meest bekeken berichten
Recente reacties