Het is 2017 als Henri Akkerman zijn vaste baan inruilt voor zelfstandig ondernemerschap. “Dit kan ik ook voor eigen rekening doen, dacht ik.” Echtgenote Corina steunde Henri in dat plan en werkt inmiddels fulltime in het bedrijf. “We hebben de wind in de rug gehad, maar het was aanpoten om te komen waar we nu zijn.”

Henri neemt ons mee naar die beginfase: “In 2017 begon de crisis net voorzichtig weg te ebben en was de economische weg omhoog gaande. Dit pand had drie jaar leeggestaan en ik was de eerste huurder. Nu zouden ze denk ik in de rij staan.” Het gebouw biedt alles wat een autobedrijf kan wensen en is toch onderscheidend van uitstraling, geheel passend in de sfeer van het Dodewaardse industrieterrein. “Eigenlijk zorgt het voor een soort natuurlijke selectie”, zegt Henri. “We zijn niet duur, rekenen een heel beschaafd uurtarief van 55 euro excl. btw. Onze uitstraling is echter verzorgd en professioneel, precies hoe we in de markt willen staan. Koopjesjagers komen hier niet snel.”

In de huisstijl staan de letters van zijn naam en de kleur blauw centraal. “Afgelopen 6,5 jaar heb ik dit allemaal opgebouwd. Eerst alleen en vervolgens met een steeds groter team. Klanten hebben weleens gezegd dat het vanaf dag één professioneel verliep, Daar ben ik trots op. Ik zit er dus niet op te wachten om een concept te omarmen waarbij mijn eigen identiteit naar de achtergrond verdwijnt. Tegelijkertijd ben ik van mening dat je samen met een paar honderd collega’s meer bereikt dan je alleen kunt. Toen we twee jaar bezig waren, hebben we ons daarom aangesloten bij Autoservice Totaal.”

Uitstraling

Deze formule richt zich juist op autobedrijven die, zoals dat van Henri, de eigen uitstraling verkiezen boven die van een keten. Aan het pand dus geen grote logo’s, een subtiele totem in de tuin ervoor. “Ook de huurbaas heeft liever geen grote logo’s aan de gevel.” Aan de uitstraling besteedt Henri veel zorg en aandacht. De verschillende partners van het bedrijf zijn met hun logo naast de entree vertegenwoordigd. Ander voorbeeld zijn de leenauto’s. “Ik heb er vijf rijden, drie Hyundai’s i10, een zevenzitter en een bestelbus. Allemaal voorzien van onze eigen huisstijl. Nette auto’s die een rijdend reclamebord zijn voor ons bedrijf. Dat vind ik belangrijk.”
Autoservice Totaal is ook vermeld op het online bookingsplatform Garage-
vergelijker.nl van AAGB. “Daar hebben we toch een paar vaste klanten aan over gehouden.” Een ander samenwerkingsverband betreft dat met reviewplatform Klantenvertellen. Autobedrijf Henri Akkerman scoort er uitstekend, met een 9,4 gemiddeld. “We verkeren eigenlijk in een uitzonderlijke positie waarbij de werkplaats goed gevuld is en we voor ons huidige team eigenlijk al teveel werk verzetten. Het liefste zou ik er een monteur bij hebben, maar goede zijn zo’n beetje onvindbaar.”

Tijdwinst

Momenteel zijn er drie monteurs actief, waarbij de jongste aanwinst een leerling-monteur is. “Het voordeel is dat hij in het bedrijf kan groeien, maar het kost wel meer tijd wat betreft begeleiding.” Met zijn eigen technische achtergrond kan Henri waar nodig bijspringen. “Met alles wat er op je af komt als ondernemer heb ik geen tijd om alles uitgebreid met elkaar te vergelijken en af te wegen. Ik wil dat de dagelijkse gang van zaken vlekkeloos verloopt en een eerlijke prijs betalen. Dat een concept zoals Autoservice Totaal je taken uit handen kan nemen door centrale afspraken te maken dan is dat welkom. Ik stop mijn schaarse tijd veel liever in mijn bedrijf.”

Het jongste logo op de glazen plaat aan de gevel is dat van Tyres-On. “Het is nieuw en nog onbekend, dus dat zal moeten groeien. Er zijn direct bij de start flyers verspreid in de regio en daar is toch op gereageerd. Banden zijn sowieso belangrijk voor de business.” Henri slaat de voor het seizoen gewisselde sets op de werkplaatsverdieping op. “Het wisselmoment is een prachtig klantencontactmoment maar wij zien ook de wissel naar vierseizoenenbanden. Het zou goed zijn als we weer eens sneeuw kregen. Dan krijgt de winterbandenverkoop wel een boost, daar ben ik van overtuigd.”

Tyres-On en Autoservice Totaal komen uit de stal van PartsPoint, de huisgrossier voor dit autobedrijf. “Ik denk dat ik negentig procent van de onderdelenbehoefte daar betrek. Daarnaast bestel ik via Partslink24 en Distrigo originele delen. PartsPoint komt zes keer daags, maar die automerken ook twee keer per dag. Dat is wel veranderd de afgelopen jaren. Al heb ik tegenwoordig het idee dat we weer terug in de tijd bewegen, want merken zoals Tesla en andere nieuwe toetreders hebben dit niet op orde.”
Henri heeft er ten slotte bewust voor gekozen geen gebruik te maken van WESP. “Ik stuur niet op cijfers, maar op gevoel. Naar mijn idee kan te veel sturen op cijfers ten koste gaan van de sfeer en de persoonlijke aandacht. Het gaat mij niet om winstmaximalisatie, ik wil een gezond en professioneel bedrijf waar het voor iedereen plezierig werken is.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties