Gooi je alle technologische veranderingen, markttrends, rapporten met marktvoorspellingen en als extraatje de economische en geopolitiek spanningen in een trechter, dan komt er minder uit dan je erin deed. We zitten namelijk op een kantelpunt wat betreft onze toekomst. Groei zal niet meer voor iedereen zijn weggelegd. Lees het BOVAG-KPMG-rapport ‘Nieuwe business- en distributiemodellen van autofabrikanten’ er nog maar eens op na. Wie nu investeert in groei moet dan ook slim en strategisch denken. Je moet je bijvoorbeeld realiseren dat de groei die je nastreeft ten koste gaat van een ander. Die ander zal wellicht eenzelfde plan hebben. Een steviger strijd om de werkplaatsklant is het gevolg. De filosoof Sartre zei het al: “De hel dat zijn de anderen.”
De aftersaleskoek die door de groene tsunami uit Brussel in 2030-2035 overblijft, zal onder invloed van de EV-transitie kleiner zijn, zelfs bij een licht groeiend wagenpark, al zal diezelfde koek in euro’s wellicht groter uitpakken, omdat onderdelen voor de EV nu eenmaal vaak duurder zijn. De daling van het volume in werkaanbod wordt vooral veroorzaakt door potentieel minder arbeidsintensieve onderhoudswerkzaamheden en minder onderdelen. Nu heeft ook een EV absoluut onderhoud nodig: remmen, banden en ruitenwissers blijven slijten, controle van de batterij en het koelsysteem blijft nodig, en ook een EV zal schade rijden, dus pessimistisch hoef je niet te zijn, mits je investeert, zowel in je medewerkers als in je werkplaats en je ondernemerschap.
Ook heel belangrijk is het om tijdig de bakens te verzetten wat betreft je lokale functie. Je zult meer een regionale ondernemer moeten worden, want van je actuele, relatief kleine bewerkingsgebied kun je straks niet voortbestaan. Vandaar mijn opmerking hiervoor dat je zult moeten groeien ten koste van een ander. Dat vraagt om verdringingsmarketing, een term uit de jaren negentig die weer uit de kast kan worden gehaald. In de uitvoering ervan zul je, mogelijk ondersteund door je werkplaatsconcept, naar een unieke en onderscheidende marktpositie moeten streven. Zorg dat je met kop en schouders boven ‘de anderen’ uitsteekt. Wees bereid je oude kerncompetenties – ook al ben je daar groot mee geworden – om te zetten naar, of in ieder geval aan te vullen met nieuwe competenties. Zorg dat je de aansluiting bij de EV-klant niet verliest door vast te blijven houden aan de verbrandingsmotor. Het gaat dus ook om een cultuurverandering, om anders denken en doen, van paardenkracht naar kilowattuur.