Universele autobedrijven zouden op korte termijn hun werkaanbod kleiner kunnen zien worden doordat sommige verzekeraars polisinformatie gaan delen met autofabrikanten. Deze schakelen op hun beurt hun dealernetwerken in om de consument naar de dealerwerkplaats te leiden.

Hoe dat werkt, werd afgelopen week in München op het TU Automotive-congres gepresenteerd.

Polisdata

Wat doen consumenten voordat zij nog maar een kilometer met hun net gekochte occasion hebben gereden? Een verzekering afsluiten. Een groeiend aantal verzekeraars deelt zijn klantendata met het platform Lexis Nexis, dochter van Reed Elsevier. Zodoende is bij hen bekend wie in welke auto gaat rijden en, heel belangrijk, waar deze klant woont. Dat is mogelijk doordat de nieuwe polishouder voor een paar euro korting bereid is zijn polisdata met de partners van zijn verzekeraar te delen. Vervolgens zet Lexis Nexis deze data (voorlopig exclusief) door naar de fabrikant van het betreffende merk, die direct de dealer(groep) informeert in de regio waar de nieuwe occasionkoper woont. Deze kan hem of haar dan snel een service-aanbod doen.

Connected

Nu meer en meer auto’s, zeker de jonge occasions van de premiummerken, connected zijn, kan een deel van de consumenten vaak snel worden overgehaald – via een pushbericht in de auto of via de bijbehorende app – om een deal te maken wat betreft het delen van de voertuigdata. Uit is dan het spel voor de universeel, die mogelijk zelf die occasion heeft verkocht! Verzekeraars willen voor het delen van data met de fabrikant niet altijd euro’s, maar informatie over de auto, met name welke ADAS-voorzieningen in de auto zijn gemonteerd. Vervolgens kunnen zij deze data vergelijken met het eventuele (historische) schadebeeld van de auto en de vergelijkingsgroep. Deze informatie leidt weer tot een meer dynamische premieberekening.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 augustus 2025
VZR hekelt bijtellingsplan voor werkgevers
15 augustus 2025
Conti’s voor zelfrijdende voertuigen
15 augustus 2025
Hogere omzet, lagere winst Hankook
15 augustus 2025
‘Vol gas tegen de muur’
14 augustus 2025
‘Geen richting aangeven grootste ergernis’
14 augustus 2025
Yokohama boekt 10,3 procent meer omzet in H1 2025
Meest bekeken berichten
Recente reacties