Originele onderdelen verliezen marktaandeel. Onder autobedrijven, maar ook onder consumenten zijn ze steeds minder in trek. Dit komt door een verouderend wagenpark, een groeiende acceptatie van onderdelen van lagere kwaliteit en doordat het besteedbaar inkomen daalt.

Het is één van de bevindingen uit de Automotive Aftermarket Pulse, het rapport van adviesbureau Roland Berger. dat tijdens het 14e Nationaal Aftersalescongres op 11 december in ’s-Hertogenbosch gepresenteerd werd door senior partner Casper Veenman. Het rapport is opgesteld naar aanleiding van een enquête onder circa 600 garages en circa 6000 autobezitters in 13 belangrijke automarkten, waaronder Nederland.

Bij gelijke productkenmerken kiest nog maar 41 procent van de ondervraagden voor merkonderdelen en dit aandeel is dalende. Consumenten blijken al vanaf een prijsverschil van 10 procent voor aftermarket onderdelen te kiezen. Onder Nederlandse garagisten verwacht 73 procent dat het aandeel merkloze onderdelen de komende twee, drie jaar zal toenemen. Prijsgevoeligheid van de klant is daarbij de grootste drijfveer, gevolgd door de onbeschikbaarheid van merkonderdelen.

Online

Dat onderdelen steeds vaker online besteld zullen worden, is een andere uitkomst van het onderzoek. Specifiek voor Nederland blijkt dat momenteel minder dan de helft (47 procent) van de Nederlandse autobedrijven meer dan 20 procent van zijn onderdelen online bestelt. De verwachting is dat dit aandeel de komende twee, drie jaar zal groeien tot twee derde (67 procent). Leverings- en bestelproblemen zijn de belangrijkste beperkende factoren om meer onderdelen online te bestellen.

Naar aanleiding van een opmerking uit de zaal dient hierbij te worden opgemerkt dat in Nederland veel autobedrijven hun bestellingen bij de grossier al online doen, waar dit in het buitenland veel minder het geval is en dat dit het lage percentage van 47 procent vertekent. Dat er buiten het grossierskanaal ook steeds meer concurrentie komt van online aanbieders van onderdelen (denk aan partijen als Autodoc Pro en Alzura) is echter een gegeven. Dit zal het online bestellen van onderdelen de komende jaren verder doen toenemen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 december 2025
‘Voorkeur voor originele onderdelen daalt’
11 december 2025
Vijftig tinten aftersales
11 december 2025
Marco van der Aa voorzitter RAI Aftermarket
11 december 2025
Ondernemers onderling
10 december 2025
‘Innovatie door AI is voor iedereen’
10 december 2025
Claro neemt One2Wash over
Meest bekeken berichten
Recente reacties