Vredestein is het meest verkochte bandenmerk onder de 624 bij WESP aangesloten universele autobedrijven. Dat blijkt uit een analyse van de werkplaatsomzetten.

Het WESP-netwerk is goed voor ruim 400.000 banden per jaar. De cijfers over 2018 gaan tot en met de maand mei. Ze maken nu al voor het vierde jaar op rij de hegemonie van Vredestein duidelijk zichtbaar.

Top drie

Michelin, dat van 2012 tot en met 2014 de eerste plek innam, staat sindsdien op het tweede plan. Continental is een goede derde. Daarmee vormen drie A-merken de top drie, die gezamenlijk goed is voor 59,7 procent van de markt.

De rest

Bandenmerk Viking, uit de merkenportfolio van Continental, maar exclusief gedistribueerd door Inter-Sprint, staat met een marktaandeel van 4,2 procent op de vierde plek. Op de plaatsen 5 tot en met 9 staan weer andere A-merken, die ieder zo’n 3 à 4 procent van de markt innemen. Op plaats tien staat Landsail, eveneens uit de merkenportfolio van Inter-Sprint, dat met een voorzichtige, maar gestage groei bezig lijkt te zijn. Naast deze top tien resteert er nog 16,1 procent van de markt voor de overige bandenmerken.

Top 10 bandenmerken verkocht in het WESP-netwerk (in %)

2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
Vredestein 15,9 18,7 20,6 23,5 23,4 27,9 29,2
Michelin 22,5 20,9 21,6 19,4 18,0 16,9 16,5
Continental 12,9 13,0 14,3 13,4 13,8 13,4 14,0
Viking 4,2 4,0 3,8 3,8 4,0 4,0 4,2
Goodyear 5,4 5,6 5,2 5,2 4,9 4,1 4,0
Hankook 3,2 3,4 3,5 3,6 4,2 4,1 3,8
Bridgestone 5,7 5,4 4,9 4,2 3,9 3,7 3,8
Pirelli 3,3 2,9 3,0 3,0 3,3 3,9 3,4
Dunlop 6,2 5,6 4,7 4,5 4,0 3,1 2,7
Landsail 0,2 0,3 0,6 1,4 2,2 2,2 2,3
 
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
5 september 2025
Vijf jaar garantie op hydrauliek Winntec
5 september 2025
Universele TPMS-sensor van Inter-Tyre
5 september 2025
Toeleveranciers in het nauw
4 september 2025
Eurol partner van Formule 2-team Invicta
4 september 2025
Strategisch partnerschap Allianz Direct en Voogd
4 september 2025
Automotive manager wisselt snel van businessmodel
Meest bekeken berichten
Recente reacties