Het aandeel gemonteerde all season-banden binnen het totale Nederlandse personenautopark blijft stijgen. Uit de door KwikFit georganiseerde analyse van het wegdekaandeel personenautobanden blijkt dat vierseizoenbanden in augustus goed zijn voor 11,7 procent. Vorig jaar was dat nog 8,8 procent. Deze trend gaat vooral ten koste van het aandeel zomerbanden.

Een ander opvallend resultaat uit de analyse van het wegdekaandeel is dat het aandeel winterbanden weer is toegenomen: van 3,7 procent vorig jaar tot 4,3 procent dit jaar. Er werd juist een verdere daling verwacht, omdat de consument onderhand toch verondersteld wordt te weten dat doorrijden op winterbanden vanuit rijveiligheid gezien niet verstandig is. Consumenten zijn kennelijk hardleers, hebben wellicht geen budget voor een nieuwe set banden, of rijden bewust hun winterbanden op. Dat laatste zou dan weer goed nieuws zijn voor de verkoop van vierseizoenenbanden later in het jaar.


Wegdekaandeel bandentypen augustus
     
  Winterbanden Vierseizoenenbanden Zomerbanden
2016 4,7% 4,2% 91,1%
2017 7,2% 5,0% 87,8%
2018 3,7% 8,8% 87,5%
2019 4,3% 11,7% 84,0%

Merken

In de merkenmix zien we geen wijzigingen in de top van de ranglijst. Continental blijkt wederom het grootste wegdekaandeel te hebben als het om alle gemonteerde personenautobanden gaat. Bij de zomerbanden zijn ze marktleider, op relatief korte afstand gevolgd door Michelin. Wat betreft de vierseizoenenbanden is Vredestein de nummer één. Michelin is in dit segment met zijn Cross Climate de nummer twee.

Continental en Michelin zijn overigens samen goed voor 38,1 procent van het totale wegdekaandeel. Om dat in perspectief te zetten: de top tien is goed voor bijna driekwart van het wegdekaandeel (74,8 procent). Bij de vierseizoenenbanden nemen de nummer 1 en 2 samen zelfs 54 procent voor hun rekening.

Wegdekaandeel per merk augustus 2019        
  Vierseizoenenbanden Winterbanden Zomerbanden Totaal
Vredestein 36,3% 14,7% 6,5% 10,3%
Michelin 17,7% 8,4% 19,1% 18,5%
Goodyear 10,4% 3,1% 4,3% 4,9%
Hankook 3,0% 3,1% 4,9% 4,7%
Pirelli 3,0% 1,1% 2,9% 2,8%
Landsail 2,3% 2,1% 2,0% 2,0%
Continental 1,9% 15,8% 22,2% 19,6%
Bridgestone 0,8% 6,3% 6,9% 6,2%
Viking 1,2% 1,1% 2,7% 2,4%
Dunlop 0,4% 8,4% 3,6% 3,4%
Subtotaal top 10 77,0% 64,1% 75,1% 74,8%
Overige 77 merken 23,0% 35,9% 24,9% 25,2%

Ook de bandenmarkt heeft dus blijkbaar met schaalvergroting te maken. De top tien heeft naast acht min of meer bekende A-merken (zie statistiek) ook een tweetal merken die uit de merkenportfolio van bandendistributeur Inter-Sprint afkomstig zijn. Het gaat om Viking (geproduceerd door Continental) en Landsail. Vooral de sprong van Landsail naar de tiende plaats is opvallend. De aanwezigheid van deze twee merken in de top tien is mede te danken aan de inzet van een groot aantal automaterialengrossiers die beide bandenmerken bij het universele autobedrijf promoten en qua beschikbaarheid ondersteunen. Dat het universele autobedrijf een groot aandeel heeft in het apk-volume helpt ook mee. Banden zijn nu eenmaal een belangrijk afkeurpunt.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 mei 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties