20 procent van bouwjaar 2000 nog actief

Toen we onze jaartallen met het cijfer twee begonnen te schrijven daalde de nieuwverkoop van personenauto’s met zo’n twintigduizend stuks onder het laatste record en daarmee nipt onder de zeshonderdduizend. Wat rijdt er nu nog rond van die millennials?

De verkoopcijfers schrijven we nu al jaren met een vier als begincijfer, soms nog een vijf, maar zeker ook vaak gewoon met een drie. Vanuit dat uitgangspunt bezien, is het best opvallend te noemen dat een vijfde van alle auto’s met bouwjaar 2000 nog rijdt. 22 jaar later dus. Het zijn er net geen 130.000, waarvan vijf procent behorend tot de bedrijfsvoorraad. Het huidig park omvat uiteraard ook parallelle import, dus zeggen dat elke vijfde auto van die genoemde registratiecijfers daadwerkelijk overleefde gaat te ver. Anno 2000, met die hoge registratiecijfers, hadden volgens het CBS 400 van de 1000 inwoners een auto. Twee decennia later is dat gegroeid naar 1 op 2, maar de nieuwregistraties blijven achter. Kort en goed: het park wordt ouder en ouder.

Zelf reed ik de eerste jaren van deze eeuw een zwarte 206 uit 2000 en een snelle check leert dat dat specifieke exemplaar al in 2009 ons land verliet. Deze opvolger van de 205, die geen opvolger zou krijgen aldus het merk, bleek een ware kaskraker. Sinds de lancering in 1998 sprintte het leeuwtje naar een vierde plek van de registraties, met alleen de Focus (3), Golf (2) en Astra (1) voor zich. Dat het model met 6250 stuks (waarvan een 300 in de bedrijfsvoorraad) nog altijd die kopgroep binnen het merk voert, mag geen verbazing wekken. Er rijden minder dan tienduizend Peugeots van dat jaar in ons land. Maar staat het type nog in de algehele kopgroep?

Yaris koploper

Het goud is voor de Yaris en dan tellen we de Yaris Verso niet eens mee. Samen staan ze rond de tienduizend stuks, waarvan de Verso een vijfde voor rekening neemt. De Golf staat in aantal dichterbij de 206 die de derde plek bezet houdt. Met de Polo en de Astra dalen we onder de vijfduizendgrens. Opvallend, als bestverkochte auto wist de Astra er destijds 31.641 te registreren. De andere vijf types uit de top tien zitten relatief dicht bij elkaar tussen de drie- en vierduizend stuks. Die top tien is dus vooral B-segment (4x) en C-segment (3x). Met de V70 en de 3-serie hebben we ook het D-segment gehad, wat nog net een plekje bovenin overlaat voor een A-segmenter: de Twingo.

Bouwjaar 2000

Van bouwjaar 2000 rijden er drie EV’s rond: Honda HRV, Peugeot Partner en een Smart.


Op merkniveau blijkt de top drie (VW, Toyota en Opel) goed voor een derde van het volume van bouwjaar 2000, inclusief de bedrijfsvoorraden welteverstaan. De top vijf gaat richting vijftig procent, de bovenste tien pakken zeventig procent van het totaal. De top twintig schiet door de negentig procent.

Hoeveel auto’s rijden er in het park ten opzichte van het aantal in de bedrijfsvoorraad? Voor elke Volkswagen op voorraad rijden er twintig rond, voor elke Toyota maar liefst 41. Een lager cijfer betekent dus een relatief hoge voorraad en omgekeerd.

Brandstofmix

Hoe de markt veranderd is blijkt niet alleen uit verdwenen merken zoals Chevrolet (ex-Daewoo), Daihatsu, Rover of Saab of uit de sindsdien herboren merken MG en Mini. In deze lijst staan voor beide nog de Rover-producten. Ook de brandstofmix is tekenend. Benzine is goed voor 94,5 procent, diesel voor nog geen vier procent en LPG pakt anderhalf. Het restant blijft onder de twintig. We tellen twee keer vijf hybrides (Insight en Prius) en drie EV’s (HRV, Partner en Smart). Van de vijf CNG’s is de verdeling als volgt: een A-klasse, twee VW’s en twee Volvo’s. Een Mercedes op biobrandstof zet het totaal aan alternatieve brandstoffen op liefst negentien auto’s.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *