2020 topjaar voor occasions

In een hectisch en sterk wisselvallig 2020 verkochten autobedrijven in totaal bijna 1,4 miljoen gebruikte personenauto’s aan consumenten. Dat zijn er 17.000 meer dan in 2019, een groei van 1,3 procent. De toenemende vraag naar occasions zorgde bovendien voor een importrecord. Nog nooit werden er zoveel auto’s uit het buitenland gehaald, zo blijkt uit cijfers van VWE Automotive. 

In het door de coronacrisis geplaagde 2020 heeft de occasionmarkt zich – net als de aftersalesmarkt – knap staande gehouden. Tijdens de eerste lockdown in het begin van de coronacrisis daalden de verkopen weliswaar sterk, maar vanaf medio mei sloeg dit om naar een sterke groei. Naast een inhaalvraag kwam dit doordat veel mensen het openbaar vervoer gingen mijden en vaker kozen voor individuele mobiliteit, de auto dus en dan vooral een occasion.

Import

De sterke vraag naar occasions heeft natuurlijk gevolgen voor de import. Uit de cijfers van VWE Automotive blijkt zelfs dat er een nieuw importrecord werd gevestigd. Tegelijkertijd werd een verschuiving in de vraag zichtbaar, van verschillende traditioneel populaire auto’s richting enerzijds kleine modellen en anderzijds suv’s. Op merkniveau was er een duidelijke voorkeur voor Volkswagen, Aziatische en premiummerken.

In totaal zijn er in 2020 237.816 occasions geïmporteerd, het hoogste aantal ooit. Met 14.184 occasions meer dan in 2019 kwam de groei uit op 6,3 procent. Zeker voor de aftersales is dat goed nieuws, want deze auto’s komen sneller in de werkplaats (ook voor een apk) dan een nieuwe auto. Vooral de import uit Duitsland nam sterk toe: maar liefst 63,5 procent van de geïmporteerde occasions kwam uit Duitsland. Import vanuit Denemarken nam in verhouding nog sterker toe, waarbij het Zweden voorbijstreefde. Er waren in 2020 meer verschuivingen in landen waar occasions vandaan kwamen. Zo kwamen er veel minder auto’s uit Spanje, Italië, Kroatië, Groot-Brittannië, Zwitserland en Oostenrijk. Daarentegen nam het belang van Tsjechië, Polen en Portugal als importlanden toe. Dit heeft alles te maken met de lockdowns, die verschilden per land, en de gevolgen daarvan voor het toerisme en daarmee de aantallen ex-huurauto’s.

Schaalgrootte

Terwijl de top vijftig dealerholdings vorig jaar naar schatting 70 procent aandeel had in de verkoop van nieuwe personenauto’s, is dat bij de occasionverkoop een ander verhaal. Het is wel logisch, want het concurrentieveld is vele malen groter. Een voorbeeld: terwijl Van Mossel Automotive Groep vorig jaar goed was voor ruim 8 procent van de nieuwverkopen in ons land, realiseerde de grootste autodealer van de Benelux nog geen 2 procent van de occasionverkopen in het B-to-C segment. Van Mossel Automotive Groep verkocht vorig jaar in ons land ruim 47.000 occasions, waarvan bijna 25.000 stuks aan de consument. In België werden een kleine 17.000 occasions verkocht, waarvan ruim 8100 aan consumenten.

Merken

Eén op de zes geïmporteerde occasions was vorig jaar een Volkswagen, dat daarmee wederom koploper was. De meeste groei was er bij de (vooral Duitse) premiummerken en Aziatische merken. Vooral Mazda (+25 procent), Nissan (+23 procent), Kia (+22 procent) en Audi (+19 procent) springen eruit. Ook werden er 70 procent meer Tesla’s geïmporteerd, maar met deze stijging naar 389 auto’s is het nog altijd een klein merk op de importmarkt. 

Merken waarvan de import terugliep zijn Jaguar (-18 procent), Peugeot (-13 procent), Volvo (-12 procent) en Renault (-6 procent). In 2019 was Renault nog het op twee na grootste importmerk, in 2020 daalde het naar de zesde plaats. 

Van het populairste importmodel, de Volkswagen Golf, daalde de import met 4,1 procent. Daarmee bleef het nog net de Volkswagen Polo voor, met een verschil van nog geen 100 auto’s. De import van de Nissan Qashqai steeg sterk, waardoor dit model naar de derde plaats steeg. Andere modellen die in 2020 veel meer werden geïmporteerd waren de Volkswagen Tiguan (+33 procent), Volkswagen Up! (+30 procent), Audi A1 (+23 procent), Toyota Yaris (+22 procent) en Mercedes-Benz A-klasse (+17 procent). Daarentegen waren er dalingen bij een aantal traditioneel populaire Duitse importmodellen: de BMW 5-serie (-16 procent), Opel Astra (-13 procent) en Mercedes-Benz E-klasse (-14 procent). 

Overigens daalde de exportactiviteit vorig jaar naar in totaal 271.092 personenauto’s, ruim 30.000 minder dan in 2019. Dit betekent een daling van 10,1 procent. 

Verkopen

In totaal kochten consumenten in 2020 1.987.100 occasions, een groei van 1,0 procent ten opzichte van 2019. Dat zijn bijna 5500 verkochte occasions per dag! Van de bijna 2 miljoen verkochte auto’s kwamen er 1.349.825 voor rekening van autobedrijven. Dat zijn 17.204 occasions meer dan in 2019; een groei van 1,3 procent. De verkopen tussen consumenten onderling stegen ook, tot een totaal van 637.307 occasions, wat 0,3 procent meer is dan in 2019. 

De top 5 meest verkochte merken bleef gelijk. Opvallend is wel dat de verkopen van marktleider Volkswagen sterk groeiden, terwijl de verkopen van de andere vier grote merken achterbleven bij vorig jaar. Volvo’s, Fiats en Citroëns verkochten ook minder, terwijl de Aziatische merken Toyota, Kia en Mazda de occasionverkopen zagen stijgen. Dat gold ook voor veel premiummerken, zo stegen de verkopen van Audi met maar liefst 12,8 procent en van Mercedes met 9,0 procent, waardoor het van de tiende naar de achtste plaats ging. Er werden ook maar liefst 24 procent meer gebruikte Porsches verkocht, waardoor Porsche nu voor het eerst in de top 25 van grootste occasionmerken staat.

Kleine auto’s in trek

Er zijn in 2020 meer Volkswagens Golf en Polo verkocht, waarmee deze modellen hun leidende positie verder versterkten. De occasionverkopen van de nummer drie, Opel Corsa, daalden daarentegen sterk. Ook de belangstelling voor Ford Focus en Opel Astra liep terug. Verkopen van vooral een aantal kleine modellen nam toe: Toyota Aygo met 9,5 procent, Toyota Yaris met 9,2 procent, Kia Picanto met 7,1 procent, VW Up! met 6,9 procent en Fiat 500 met 6,9 procent. Opvallend is daarnaast de sterke groei bij de Audi A3 (+13,7 procent), Nissan Qashqai (+14,3 procent) en Mercedes C-klasse (+10,9 procent). De Nissan Qashqai is hiermee de meest verkochte, gebruikte suv.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1778 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.