7,4 procent minder registraties in november

Afgelopen maand zijn volgens de cijfers van RAI Vereniging, Bovag en RDC 34.785 nieuwe personenauto’s geregistreerd in Nederland. Dat is 7,4 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar.

Met nog een maand te gaan staat de teller voor 2018 op 423.938 registraties, oftewel 6,8 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Beide brancheorganisaties verwachten dit jaar een totaal van 440.000 nieuwe auto’s (2017: 414.538). Kijkend naar volgend jaar gaan ze uit van eenzelfde verkoopniveau.

Eindsprint

Komende maand wordt alleen nog een eindsprint verwacht bij de registraties van elektrische auto’s in het hogere segment. Vanaf 1 januari aanstaande geldt weliswaar nog altijd 4 procent fiscale bijtelling voor het onbeperkte privégebruik voor zakelijke rijders, maar nog slechts over de eerste vijftigduizend euro van de consumentenadviesprijs. Veel van deze auto’s zullen dus voor die datum nog geregistreerd worden.

Merken

Met 5.108 registraties en 14,7 procent marktaandeel was Volkswagen in november het bestverkochte merk. Op ruime afstand volgde Opel (2.786 stuks, 8 procent aandeel). Peugeot registreerde 2.586 nieuwe auto’s (7,4 procent), Skoda 1.947 (5,6 procent) en Ford 1.900 (5,5 procent).

Modellen

Het populairste model vorige maand was de Volkswagen Polo: 1.939 registraties, 5,6 procent marktaandeel. Van de Volkswagen Golf (inclusief Sportsvan) verlieten 1.335 stuks de showroom (3,8 procent), terwijl KIA 999 registraties van de Picanto noteerde (2,9 procent). Van VW’s model Up  werden 968 exemplaren geregistreerd (2,8 procent). De Peugeot 108 completeert de top-5 van november met 871 stuks (2,5 procent).

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †