Afbouw aantal contracten groeit gestaag

De afbouw van het aantal contractanten gaat gestaag verder. Meer moeite kost het om outlets te sluiten, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van Aumacon.

De importeurs hebben dit jaar weer stevig gesneden in het aantal contractpartners. Waren er eind 2015 nog nét geen duizend lopende dealercontracten, in de daaropvolgende jaren gingen er steeds zo’n vijftig af – om eind 2018 te arriveren op precies 854. Ter herinnering: in 2005 ging het nog om bijna 1500 verschillende contracten.

Suzuki, Mitsubishi

Het aantal ondernemers waarmee de meeste importeurs nog zaken doen beperkt zich tot gemiddeld nog maar zo’n twintig tot dertig stuks. Enkele merken wijken echter sterk af van deze vuistregel. Vooral Suzuki valt op door maar liefst 84 contractpartners, twee meer dan een jaar geleden zelfs. Ook Mitsubishi heeft nog steeds een groot aantal contractanten, al is men hier wel degelijk aan een reorganisatie begonnen; van 80 in 2015 naar thans 57 contractanten.

Aziatische merken

In het algemeen valt volgens Aumacon op dat Aziatische merken doorgaans beduidend meer verschillende contractpartners aan zich verbonden hebben dan de importeurs van de Europese merken. Bij die laatste categorie is het ook nog eens opvallend dat de premiummerken royaal onder de twintig partners zitten. Maar ook een volumemerk als Renault heeft, met nog slechts 17 contractpartners, een zeer overzichtelijk netwerk. De Franse PSA-organisatie bleef daarentegen lange tijd achter op de saneringsdrang in de branche. In 2015 kende Citroën nog 54 partners, bij Peugeot ging het toen nog om 47 partners. Dat het nieuwe management prioriteit heeft gemaakt van de netwerksanering blijkt wel uit de huidige cijfers: 35 Citroën-contractanten, 34 bij Peugeot. Nog steeds bovengemiddeld voor volumemerken, maar er zijn bij PSA wel degelijk grote stappen gemaakt.

Salesoutlets

Het aantal salesoutlets van de contractpartners daalde afgelopen jaar slechts met 26 stuks (van 1822 naar 1794 outlets; een tegenvallende vermindering, als je dat afzet tegenover de talrijke voornemens om vestigingen te sluiten. Veel auto-ondernemers zouden dat namelijk best willen, maar de vastgoedsituatie (vooral kleinere dealers zijn vaak ook eigenaar van de panden) en langlopende huurverplichtingen laten dat niet altijd toe. Leegstand is in veel gevallen nóg minder aantrekkelijk dan een matig rendement in het autobedrijf. De volledige inventarisatie staat in de vrijdag verschenen editie 12 van Aftersales Magazine.

Clem Dickmann

Clem Dickmann studeerde bedrijfseconomie (HEAO en EUR) en marketing (NIMA-C1/C2). Werkte voor een marketing intelligence bureau, waarna een viertal autofabrikanten en -importeurs volgden. Was tot 2002 werkzaam als CEO van Hyundai Nederland. Naast zijn werkzaamheden voor Aumacon is hij actief als NIMA-examinator en analist/columnist. Strategie en marketing zijn de specialismen. In 2003 werd hij – als eerste persoon uit de Nederlandse automotive-sector – gecertificeerd als Register Marketeer (RM). In 2007 behoorde hij tot de eerste lichting Qualified Examiners van het NIMA, in 2010 gevolgd door de benoeming tot Senior Marketing Professional (SMP).

Van Clem Dickmann zijn er nog 39 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Clem Dickmann