Audi-ceo Schot: actieradius EV ‘non-discussie’

Autofabrikanten staan volgens Audi-ceo Bram Schot aan de vooravond van een cruciale beslissing: blijven ze nog investeren in motoren op fossiele brandstof? Komend jaar namelijk wordt de nieuwe uitstootnorm Euro 7 duidelijk, die vanaf 2025 gaat gelden.

“Een nieuw benzine- en dieselmodel ontwikkelen kost 48 maanden. Die auto moet tien jaar meegaan. Ga je nog in een verbrandingsmotor investeren? Die vraag moet je volgend jaar al beantwoorden”, zegt de Nederlandse topman in de Nationale Autoshow van BNR Nieuwsradio.

Nieuwprijs

Ook in een ander opzicht is 2025 een voor de auto-industrie belangrijk jaar. De hoge kosten voor de ontwikkeling van elektrische auto’s zullen ertoe leiden dat de nieuwprijs zo’n drie- tot vijfduizend euro hoger komt te liggen. Schot rekent voor dat EV’s een hap van vijftien miljard nemen uit Audi’s  totale ontwikkelingsbudget – veertig miljard euro. “Dat kan ik niet zelf financieren, als ik het allemaal zelf moet betalen.” En dus betaalt de eindgebruiker sterker mee dan nu het geval is. Over vijf jaar is wat Schot betreft een op de vier nieuwe Audi’s er een met elektrische aandrijving. Verder noemt hij angst voor een te beperkte actieradius van een elektrische auto “een non-discussie.” Omdat de gemiddelde Europeaan nog geen veertig kilometer per dag rijdt en omdat er over vijf jaar een laadinfrastructuur ligt die “net zo dicht is als nu met benzinepompen.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †