Audi verslaat Volkswagen bij Duits kooponderzoek

De Duitse consument is volgens het jaarlijkse Aral-onderzoek meer dan ooit in voor de aanschaf van een andere auto – nieuw of gebruikt. Minder dan ooit echter zal het een diesel worden, eerder een benzineversie of hybride.

Veertien jaar geleden begon de tankstationketen, onderdeel van BP, aan zijn twaalfmaandelijkse nationale peiling van het koopsentiment als het gaat om personenwagens. Aan de vooravond van de komende IAA Frankfurt komt de onderneming met de nieuwste inzichten.

Nicheproduct

Niet geheel verrassend, gezien de aanhoudende commotie over softwaremanipulatie, toegangsverboden en terugroepacties, zijn de slechte perspectieven voor dieselaandrijving. Slechts 18 procent (2015: 31 procent) van de Duitse kooplustigen gaat voor deze motorisering op pad. Daarentegen groeit ‘benzine’ door naar een meerderheidspositie (52 procent). Vijftien procent zet in op hybride, vijf procent op volledig elektrische aandrijving. “Dit segment blijft vooralsnog een nicheproduct”, zegt onderzoeksleider Sauermann. Probleem is dat de gewenste reikwijdte (463 kilometer) en laadtijd (maximaal een half uur) zijn behoudens de Tesla Model S niet breed voorhanden zijn.

Kooplustig

Voor de autobranche bij onze oosterburen is het prettig om via Aral te vernemen dat de klant op scherp staat: hij is zéér kooplustig. Niet eerder wilden zo veel Duitsers (41 procent) de komende anderhalf jaar overgaan tot aanschaf. Bovengemiddeld vaak betreft het nieuwkopers. Voor een Volkswagen gaan ze nog steeds graag op pad, maar het merk gaat niet langer aan kop. In alle vorige Aral-studies was dat wél zo. Het is stalgenoot Audi dat zich nu het meest populair weet, gevolgd door BMW. Bij de volumemerken blijken ook Opel en Ford minder in de gratie. De ‘ideale auto’ is volgens de peiling een Audi op benzine, met een prijskaartje van net geen dertig mille. Nog enkele andere inzichten: meer dan de helft van de Duitse particuliere autokopers betaalt het liefst meteen uit eigen zak, een derde gaat voor financiering en de rest houdt het bij leasing. Carsharing lijkt slechts 22 procent van de ondervraagden een aantrekkelijk idee; voor autonoom autorijden is 20 procent te porren.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †