De uitstoot van stikstofoxide is volgens ADAC ook bij niet-Duitse fabrikanten van Euro-6-diesels zwaar onder de maat. De ‘Duitse ANWB’ stelt dat op grond van de 188 modellen die de organisatie sinds 2013 heeft onderzocht.

Zo blijkt de gemiddelde hoeveelheid NOx (g/km) bij auto’s van het Renault-concern bijna vijf keer zo hoog als bij modellen van BMW. Ook modellen van het Fiat-Chrysler, Ford en de Hyundai-Groep noteren hoge waarden. “We eisen een verplichte retrofit-ombouw op het gebied van hardware”, stelt de belangenorganisatie. “Software-aanpassingen hebben onvoldoende effect, gelet op de belasting van het milieu.”

BMW

In de ADAC Ecotest blijken Duitse autofabrikanten in hun respectievelijke vloten de laagste emissiegemiddelden te hebben. Meest positieve uitzondering is de BMW-groep (BMW, Mini), gevolgd door voertuigen van het VW-concern, Mercedes en Opel. Helemaal aan de andere kant van het spectrum bevinden zich naast Renault-Dacia de modellen van Fiat-Chrysler (inclusief Jeep), Ford, de Hyundai-groep, Volvo en PSA.

Samenwerking

Bij de beoordeling is niet gelet op samenwerkingsverbanden en gedeelde motoren tussen moederconcerns. Mercedes bijvoorbeeld had een beter gemiddelde kunnen behalen, ware het niet dat de Stuttgarters ook Renault-motoren voeren. In de Ecotest is de rode lantaarn voor de 1.6 diesel van Renault, die vijftien keer zo veel NOx uitstoot als de nieuwe dieselmotoren van Mercedes zelf. Toyota, Nissan, Subaru en Ssangyong ontbreken in het overzicht, bij gebrek aan voldoende aantallen verkochte diesels in Duitsland.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties