Autokoper wil liefste harde cash als korting

Geen tanktegoed, verlengde garantie of extra opties maar harde cash: de Nederlandse consument die een nieuwe auto koopt wil het liefst financiële korting. En dan bovendien in euro’s, niet in procenten van de catalogusprijs.

Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Flowresulting naar prijspromotie. De voorkeur voor geld speelt even sterk in de twee onderzochte voertuigsegmenten: middenklassers rond de twintig mille en premium modellen van zo’n dertigduizend euro.

Verlengde garantie

Flowresulting nam negen type prijsacties onder de loep. Naast financiële korting (25%) is tanktegoed geliefd (13%), gevolgd door gratis extra opties (12%) en gratis onderhoud (12%). Verlengde garantie (7%) is een stuk minder geliefd, net als inruilkorting in percentage van de catalogusprijs (6%). Hekkensluiter zijn de weggevertjes: slechts 1% van de autokopers is hier gevoelig voor. Opvallend is dat  van de 292 respondenten de meerderheid liever tweeduizend euro korting krijgt dan 15% op een catalogusprijs van twintig mille. Dat laatste resulteert immers in drieduizend euro korting.

Merkgebondenheid

De peiling leert ook dat prospects voor een middenklasser eerder geneigd zijn om te wisselen van model – als dat onder de streep goedkoper blijkt – dan wie in is voor de premium klasse. In dit hogere segment zitten kopers gemiddeld genomen beter bij kas, waardoor de aanschaf minder door financiële aspecten wordt bepaald. Bij een korting van duizend euro is 34% van de gegadigden voor een middenklasser bereid over te stappen. Een segment hoger is dat slechts de helft: 17%.

Overstag

Mensen die zeggen geen merkvoorkeur te hebben voor hun nieuwe middenklasser blijken met gemiddeld 1650 euro korting ertoe te bewegen een andere auto te kiezen dan hun intentie was. Iemand met een sterke merkvoorkeur gaat pas bij 2300 euro overstag. Overigens wijzen de onderzoekers erop dat in breder verband het nut van korting omstreden is, vanuit de redenering dat veel consumenten hun product anders ook wel hebben gekocht.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †