Autovakmeester Schaap investeert in toekomst

De recente verhuizing naar een aansprekend pand op een prominente locatie heeft Autovakmeester Schaap in Breezand een prachtige showroomruimte opgeleverd. Kort erna verscherpten de maatregelen. Ondernemers Monique en Aad Schaap hebben desondanks alle vertrouwen in 2021.

Partnercontent

Het is augustus en de eerste lockdown is achter de rug, we krijgen weer wat meer vrijheid en de familie Schaap opent de deuren van hun nieuwe locatie. “We waren niet actief op zoek maar deze plek was gewoon een te mooie kans om te laten lopen”, vertelt Monique. “De grote winst voor ons is de grote showroom, die we voorheen niet hadden. Bovendien betreft het een fraaie zichtlocatie.”

Het betreft de derde locatie voor het eind jaren tachtig opgerichte bedrijf. Aad begon toen in Oude Sluis om een paar jaar later naar ’t Zand te verhuizen. Zoon Kevin sloeg de eerste paal voor dat nieuwbouwpand en stapte achttien jaar later als mede-eigenaar in de zaak. Tien jaar later volgt dan het afscheid van dat pand voor de verhuizing naar Breezand.


‘De 24 maanden garantie via Autovakmeester is een geweldig marketinginstrument richting onze klanten’


Occasions

Momenteel huizen daar zo’n 35 occasions, in een mooie mix om de verschillende doelgroepen te kunnen bedienen. “Het zijn er wat minder dan normaliter, als gevolg van corona.” Tijdens het gesprek blijken er toch wel vraagtekens te leven rondom de gedwongen showroomsluitingen. “We hebben zo’n ruime showroom hier en klanten hebben er alle ruimte. We zouden zonder problemen open kunnen. Maar goed, de regels zijn nu eenmaal anders.” Zowel de inkoop als de verkoop is lastiger met alle beperkingen, zo ervaren ze in Breezand. “Doorgaans komt een belangrijk deel van ons aanbod binnen via online inkoop.” Een regulier jaar betekent voor Autovakmeester Schaap zo’n 350-400 verkochte auto’s op jaarbasis en 2020 zat daar niet ver naast. “Bij ons in de regio zijn mensen eerder aan het verbouwen dan dat ze in een andere auto investeren.”

Belang van online

Dat de sluiting van showrooms niet betekent dat de autoverkoop stilligt, is voor menig consument niet duidelijk. Bij Autovakmeester Schaap proberen ze die boodschap bij de klanten te krijgen. “Het belang van online is veel groter geworden.” Zo is onder meer de app van Autosociaal in gebruik bij zo’n tweehonderd klanten. “Je kunt die klanten makkelijk even een berichtje sturen en de klant kan zelf plannen. Dat wordt gewaardeerd. Online communicatie is zeker in coronatijden belangrijk. Een berichtje met kerst en met verjaardagen doet wonderen.”

Aan de beoordelingen te zien (een 9,3 als gemiddelde van 500+ reviews op Klantenvertellen.nl) weet het familiebedrijf de klanten goed in de watten te leggen. Wat is de verklaring voor het succes? Het laat zich samenvatten met de combinatie van doen wat je zegt en zeggen wat je doet. “We overleggen altijd, ook voor iets kleins. Zelfs voor een versleten ruitenwisserblad bellen we. Dat wordt gewaardeerd.”

Monique Schaap en schoondochter Joyce Borst (rechts) verdelen de receptietaken.
Het team van Autovakmeester Schaap, v.l.n.r.: Aad, Monique, Jay, Joyce, Kevin, Jesper en Nick.

Kennis EV

In de werkplaats zijn vier monteurs actief, waaronder zoon Kevin. Alle vier zijn ze opgeleid tot eerste monteur en apk-keurmeester. Het viertal verzorgt doorgaans zo’n duizend apk’s op jaarbasis. Kevin is momenteel druk met de laatste modules van het nieuwe concept NexDrive van Alliance Automotive Group Benelux. “Als hij straks zijn certificaten op orde heeft dan zijn we helemaal klaar voor reparatie en onderhoud aan hybride en elektrische voertuigen. De investeringen in gereedschap en laadvoorzieningen zijn ook in volle gang. Diesels liggen weliswaar even moeilijk in de markt maar de benzineauto is niet van vandaag op morgen verdwenen. Toch willen we tijdig over de nodige kennis en ervaring beschikken om hybride en elektrische voertuigen te kunnen bedienen.” 

In brede zin zorgt Autovakmeester er al voor dat het niveau aan technische kennis in de werkplaats optimaal is door toegang te geven tot het kennisconcept TECH360. De monteurs krijgen niet alleen training maar ook ondersteuning in de praktijk, op het moment dat daar behoefte aan is.

Samenwerking

Monique en Aad beseffen heel goed dat een onderneming geen eiland is. “Door onderdeel te zijn van een concept zoals Autovakmeester blijf je zelf gewoon de baas als ondernemer, je behoudt je naam op de gevel maar je krijgt wel heel veel ondersteuning. Zo hebben we normaliter, corona zorgt even voor een tijdelijke pauze, regelmatig fysiek overleg met de andere Autovakmeesters. Zowel in de regio als landelijk. Onderling kunnen sparren kan heel verhelderend werken.”

Ook de klant profiteert van het feit dat dit autobedrijf onderdeel is van Autovakmeester. “Voorheen moesten we klanten nog wel eens overtuigen dat ze echt bij ons aan het goede adres zijn, ook voor jonge auto’s. Er leefde toch altijd die angst voor het verliezen van merkgarantie. Nu hebben we met de 24 maanden garantie via Autovakmeester een prachtig antwoord op die onzekerheid bij consumenten.”

  • Avatar
    25 februari 2021 om 19:23
    Permalink

    Wat zijn we trots om in dit blad te staan.
    Team Autovakmeester Schaap

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *