Michel van Roon stopt met de occasionformule Cars & Joy. Van Roon nam in 2015 de resterende aandelen over van mede-oprichter Martin Huisman, maar kon er in de daarop volgende jaren niet voor zorgen dat de formule een succes werd.

“Ik ben nog steeds enthousiast over de formule, maar ik moet ook eerlijk zijn. Als je met een formule toegevoegde waarde wilt bieden op het gebied van inkoopcondities en marketing dan moet je volume hebben. Vijfentwintig vestigingen is dan wel het minimum.”

Retailformule

De formule werd in 2011 opgericht als een shop-in-shop om het kopen van een tweedehands auto tot een feestje te maken. Het was een label, of een merk, dat zich volgens Van Roon heel goed leende om als tweede merk te voeren. Gaandeweg ontwikkelde de formule zich van een occasionformule tot een volwaardige retailformule voor sales én aftersales. Daarom ook werd in 2016 een deal getekend met Fource om de band met het grossierskanaal aan te halen. “Het is ook mijn stellige overtuiging dat een autobedrijf het zonder sales niet gaat redden. Je hebt verkoop nodig om ervoor te zorgen dat de werkplaats gevuld blijft. Veel mensen kopen immers een auto buiten de eigen regio. Je moet van goeden huize komen om die klanten voor je bedrijf te behouden.”

Alternatief

Ook de serie vlogs op Facebook, waar in 2017 mee werd gestart, kon het enthousiasme voor het concept niet vergroten. De shop-in-shopformule is uiteindelijk blijven steken op negen deelnemers. Voor deze bedrijven heeft Van Roon wel een alternatief kunnen aandragen. “Ik heb uiteindelijk Carteam van Martin Bedorf, dat qua formule toch het dichtst bij Cars & Joy stond, bereid gevonden alle franchisenemers over te nemen. Dat hebben ze niet allemaal gedaan, maar ik heb ze in ieder geval een alternatief kunnen bieden. Ik kon het nu eenmaal niet over mijn hart verkrijgen om te zeggen: ik stop ermee, zoek het maar uit.”
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties