Cecra: respecteer contracten in agentenmodel

Met de verschuiving van het dealermodel naar een agentenmodel met betrekking tot de verkoop van nieuwe auto’s dreigen autofabrikanten van twee walletjes te eten. Koepelorganisatie Cecra verzet zich daartegen en wil dat autofabrikanten de bestaande contractuele verplichtingen nakomen.

In het dealermodel kunnen autofabrikanten rekenen op een netwerk van dealers die investeren in sales en aftersales, conform de eisen die de autofabrikanten daaraan stellen. In het agentenmodel maken autofabrikanten enerzijds gebruik van het dealernetwerk, maar nemen zij anderzijds sales meer in eigen hand en bedienen zij de klant rechtstreeks.

Peter Daeninck, voorzitter van de dealerdivisie van Cecra: “In theorie zijn autofabrikanten vrij om zelf te beslissen welk distributiemodel zij willen uitrollen. Ze zullen zich daarbij wel moeten houden aan de contractuele verplichtingen die bij dat distributiemodel horen. In andere woorden: het is niet toegestaan de verschillende modellen te combineren en een slaatje slaan uit elk individueel systeem. We zullen niet accepteren dat zij op deze manier de krenten uit de pap halen.”

Agentenmodel

In het agentenmodel handelt de agent in naam van de principaal. Hij neemt de bestellingen van de klanten aan voor een prijs die door de principaal wordt vastgesteld. Alle financiële risico’s en investeringen zijn voor rekening van de principaal. Binnen het distributiemodel zijn de financiële risico’s en investeringen voor een groot deel voor de dealers. Bernard Lycke, algemeen directeur van Cecra: “We zien dat sommige autofabrikanten hun bestande distributiecontracten hebben opgezegd en aan hun agenten vragen hun bedrijfsvoering te wijzigen en de nodige investeringen te doen. We hebben de Europese Commissie hierop geattendeerd en die volgt dit nauwgezet.”

Klantcontact

Een ander aspect van het veranderende distributiemodel is het directe klantcontact, voor dealers heel belangrijk. In het agentenmodel treden autofabrikanten direct in contact met de eindgebruiker. Bernard Lycke: “Wanneer bestaande dealercontracten worden gewijzigd in agentencontracten moet het punt van klantcontact ook ter sprake komen, maar daar horen we niets over. Het staat duidelijk in de richtlijnen van de Europese Commissie dat dit moet worden gerespecteerd en gecompenseerd.”

Voorzitter Jean-Charles Herrenschmidt van Cecra besluit: “Welk distributiemodel autofabrikanten ook willen uitrollen, zowel dealer als agent zal een economisch haalbaar businessmodel nodig hebben, anders loopt de toekomst van distributie, reparatie en onderhoud van auto’s gevaar.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3518 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.