Crisisconcept

Op vele fronten zijn er de afgelopen tijd bladzijden omgeslagen in de wereldgeschiedenis. Natuurlijk denk je in eerste instantie aan Rusland, dat willens en wetens afspraken en vooral normen geschonden heeft. Het maakt een normale en op vertrouwen gebaseerde relatie tussen de Russen en de rest van Europa voor langere tijd ondenkbaar, hoewel politici erg flexibel zijn en met het oog op economische belangen snel het verleden terzijde kunnen schuiven.

Een andere bladzijde die is omgeslagen is die van de pandemie, een periode die hopelijk tot het verleden behoort en de nodige zichtbare sporen in onze maatschappij heeft achtergelaten. Tussendoor kregen we ook nog de Klimaatplannen op ons bord. De energietransitie die plaats moet vinden zal voor de nodige hoofdbrekens zorgen en leiden tot nieuwe, door zowel politiek als maatschappij geforceerde veranderingen. En dan hebben we het nog niet over de inflatie die het consumentenvertrouwen onder druk zet. Wie nu een boek over crisismanagement wil schrijven, heeft input genoeg.

Dat boek kan mooi van pas komen in de autobranche, want ook wij slaan bladzijden om, met name gedwongen door de EV-transitie, die tegelijkertijd plaatsvindt met de digitalisering van onze maatschappij en sector. De aftermarket en de aftersales zijn door digitalisering en elektrificatie in een bijna revolutionaire situatie terechtgekomen, met voor- en tegenstanders. De branche had een min of meer zacht veranderingsproces in gedachten, een evolutieproces waarin we tijd hadden om ons voor te bereiden, maar het gaat allemaal wat sneller dan gedacht. Dat betekent dat sommige spelers in een crisismodus terecht zijn gekomen. Een klein voorbeeldje: nu de nieuwe BER aanstaande is, dealers worden geconfronteerd met het agentenmodel en veel kleine en middelgrote dealers weten dat zijn na mei 2023 geen merk meer zullen vertegenwoordigen, vinden bij veel van deze ondernemers (voornamelijk mkb’ers) thuis aan de keukentafel de nodige crisisgesprekken plaats. Snel een universeel werkplaatsconcept omarmen is een optie die als eerste wordt gekozen, maar wat als het gewenste concept niet beschikbaar is? Een bijna ex-dealer vertelde me dat hij met zijn zes monteurs meer te bieden heeft dan de lokale universeel die maar drie monteurs heeft, zowel richting concept als onderdelendistributeur. Zo ontstaat weer een nieuwe lokale crisis. Ik denk dat ik zelf dat boek maar ga schrijven, met als titel Crisisconcept.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1778 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.